Layher Site Seeing: Beduiner går kurs i ställningsbyggnad

Beduiner går kurs i ställningsbyggnad

Den två tusen år gamla staden Petra med sina tempelgravar är ett av de mest berömda kulturmonumenten i världen och utsågs 2007 till ett av världens sju nya underverk.

Den imponerande fasaden höggs ut ur sandstensklippor av Nabatéerna. För att förhindra att fasaderna vittrar sönder och för att kommande generationer ska få möjlighet att besöka staden så har ”Tyska Samfundet för Tekniskt Samarbete” i Jordanien öppnat ett konserverings- och återuppbyggnads- centrum. Målsättningen är att bevara det historiska monumentet och att samtidigt ge Beduinerna en kvalificerad utbildning. Beduinerna har bland annat gått en ställningsbyggarkurs under ledning av ställningsentreprenören Horst Eis och hans medarbetare. Layhers Allroundsystem visade sig vara idealiskt att använda vid utbildningen av de Jordanska nomaderna. Tack vare komponenternas låga vikt och den nästintill självförklarande monteringsinstruktionen är systemet enkelt att lära sig.
Med modernt ställningsbyggande har Beduinerna inte bara fått en ny inkomstkälla utan de bidrar också till att skydda en av kulturskatterna på UNESCO:s världsarvslista.