Layher Site Seeing: En räddare i nöden

Layher, en räddare i nöden

En ovanlig syn mötte besökare till den 166: e upplagan av Cannstatter Volksfest i närheten av Stuttgart. Det fanns inte bara öltält, försäljning av rostad mandel och pariserhjul, utan också en 30 meter bred nödutrymningstrappa, eftersom de befintliga utrymningsvägarna inte var tillräckliga. Avsikten var att i händelse av en nödsituation ännu snabbare kunna evakuera de upp till 100 000 besökarna som varje dag deltog i folkfesten.

Som tillfällig lösning valde man att bygga trappan av Layher Allround trappvagnsstycken och 2,57 meters stålplankor. På så sätt kunde man utan problem ta laster på 500 kg/m2 och fick dessutom en konstruktion som var materialeffektiv. Med dubbla 4,14 meter långa Allround fackverksbalkar skapades en 4 meter bred och 3,5 meter hög tunnel för brandmän och räddningstjänsten. Det tog fem man fyra dagar att montera trappan och passagen som vägde cirka 50 ton, vilket gav "Mer Säkerhet" åt deltagarna i den traditionella folkfesten.

Festivalen grundades 1818 för att uppmärksamma slutet av en svår hungersnöd och firas än idag med en 26 meter hög och praktfullt dekorerad "Fruktpelare".

• fackverk