Layher Site Seeing: Mot nya höjder

Det är något speciellt på gång i Budapest. Flygplatsen har nyligen döpts om till ”Ferenc Liszt” för att uppmärksamma kompositören och pianisten Franz Liszts 200-årsjubileum, och har dessutom fått en ny terminal – The SkyCourt.

The SkyCourt, som sammanbinder två terminaler, är en arkitektonisk höjdpunkt; dess form påminner om ett gigantisk snäckskal av glas, stål och betong. De ungerska byggnadsställningsföretagen Ramirent och Dunameti Építő bidrog med en både smart och kostnadseffektivt lösning.
På grund av det pressade tidsschemat var man tvungen att bygga på marken samtidigt som man byggde klart taket. Därför gick det inte att använda hela golvytan till byggnadsställning. Ställningsbyggarna löste problemet genom att bygga en kombination av hängställningar och ställningstorn från vilka bland annat rostskyddsarbete utfördes. Denna ”blandade ” ställning byggdes med Layhers stålfackverksbalk och stålplank.
Den mer än 5 500 m² stora hängande arbetsytan konstruerades för lastklass 3 (2.00 kN/m²).
För konstruktionsberäkningen antogs att endast 6 m² åt gången per 100 m² skulle belastas till LK 3, medan resten endast behövde klara LK 1 (0,75 kN/m²). Hängställningen hängdes i kedjor från taket. För att anpassa ställningen till den böjda takprofilen så byggdes arbetsytan i terrasser där nivåskillnaderna skapades genom att lägga två stålfackverksbalkar ovanpå varandra.

Ett lyckat projekt och en tillfredställd beställare. Tack vare den sofistikerade lösningen som krävde betydligt mindre material, blev både byggnadsställningen och därmed också The SkyCourt klara i tid. Dessutom tilldelades byggnaden den brittisk-ungerska Tierney Clark-utmärkelsen för byggnadskonstruktion.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• byggnadsställning