Drömmar föds - en idékläckarresa med Leventa och CommZone

Vi har nu kommit in i juli och perioden för den gamla "industrisemestern". Leventa och CommZone vill tacka samtliga läsare, följare och påhejare med ett inlägg från vinterhalvåret då Corporate Culture Challenge Experience, CCCE växte fram under ett par annorlunda arbetsdagar i Portugal.
Fundera gärna på hur värderingsskapande åtgärd skulle utveckla din organisation.

På eftermiddagen måndagen den 31 oktober 2011 landade jag, Andreas Sander på Faro airport i Södra Portugal. Min kompanjon Kinga Lundblad var redan på plats och hon plockade upp mig och min packning med sitt bredaste leende. Efter en kort sightseeing landade vi på restaurang Waves i Praia Ancaõ.

Kvällen bjöd på en middag av det slag som inte hör vardagen till. Strandrestaurangen lystes upp av en nymåne som varsamt omfamnade gammelmånen och kvällshimlens svarta siden var fullständigt översållad av klara små stjärnor. Ett par meter från restaurangen spelade Atlanten på en mullrande overtyr när vågorna sakta och mäktigt slog över och vältrade sig in över den vita sandstranden innan de med långsam värdighet drog sig tillbaka ner i djupet. En bit upp på land doftade det av soldränkta cypresser och luften var så där bomullsmjuk och avväpnande som den bara kan vara i sydeuropa. Att jag hade klivit upp klockan fyra på morgonen hade liksom hamnat lite i skymundan till förmån för en fantastisk kickstart av resan.

Incheckningen på Hotel Martinhal i närheten av Sagres skedde i ett nattligt mörker och personalens avslappnade välkomnande var av bästa klass. Vårt Ocean house var i två plan med tre separata sovrum och hade en inredningen av den klass jag bara kan drömma om att själv ha råd med. Det var med tunga ögonlock en slagen resenär ramlade ner i sängen och somnade med drömmar om nya storverk.

Uppvaknandet dagen efter låter sig inte beskrivas i rödaste rappet men jag ska åtminstone göra ett försök. Tänk dig att du kliver upp ur din varma och sköna säng efter en god natts sömn. Almanackan har tappat ännu ett blad och det står numera 1 nov på dess framsida. Du tar trappan upp till övervåningen och med en femårings förväntan drar du undan gardinerna som har mörklagt panoramafönstret och öppnar upp skjutdörrarna till balkongen. Där ute tar Atlanten emot dig med vågskvalp och samma pampiga musik som under gårdagskvällen. På varje sida av ditt synfält reser sig mäktiga klippor upp ur havet och den låga växtligheten framför ditt observatorium är mjukt grön och frodig. När dina sinnen försöker greppa alla intryck slås du av med vilken självklarhet du står där på den stenlagda balkongen. Det är som att alla bitar faller på plats just där och just då. Hjärnan töms på brusande tankar och kroppen släpper alla spänningar i axlar och nacke. Du, just du, bor nu på ett av världens finaste hotell med en naturvy som är obarmhärtigt vacker och det känns så självklart och enkelt.

Hotel Martinhal är inte ett hotell i klassisk bemärkelse. Det är inte en stor cementkoloss med fyra hissar och inredning á la Finlandsfärja och tre receptionister bakom en gigantisk disk. Här består hotellrummen av fristående villor av högsta klass och uppåt. All personal är tränad av Leventa i värdegrundstänk och service vilket påtagligt märks. Känslan hos personalen är familjär och avslappnad. Martinhals målgrupp är barnfamiljer och detta lever de fullt ut. De har verkligen ett genuint genomtänkt koncept och deras sätt att måna om barnfamiljerna lyser igenom.

Under vistelsens första halvlek hade vi möten med Martinhals dåvarande general manager Rob Veltman, deras sales manager Marta samt service managern Sasha. Maten har sannerligen tävlat med sällskapet och det är i stort sett dött lopp. Dock vinner Martinhals medarbetare och ledning på sin makalösa vilja att driva igenom vårt företagskoncept och de ställer upp till fullo för att skapa kundvärde av absolut bästa klass!

Utifrån alla de aktiviteter som finns att tillgå på och runt Martinhal Beach Resort började Kinga och jag att spåna på olika sätt att träna organisationer att arbeta värderingsstyrt. Målet var att skapa starka och samstämmiga team med hjälp av tuffa utmaningar, kontinuerlig coaching och gruppdynamiska övningar. Sanningen att säga skedde de flesta av våra kreativa samtal på nätterna när vi hade kommit hem efter sagolika middagar.