LINUM växer via Amazon Tyskland och Frankrike.

LINUM ökar närvaron i Europa via Amazon.

2018 inledde hemtextilföretaget LINUM sina affärer med marknadsplatsen Amazon via deras Vendor- upplägg. Genom Vendor fungerar Amazon som en återförsäljare och de är ägare av varan även om LINUM står bakom själva butiken på plattformen. Under 2020 inleddes en omfattande spårväxling från Vendor till Seller Central, där LINUM själva äger sina produkter tills de når slutkund. Genom Seller Central och FBA- upplägget, nyttjar LINUM endast Amazons infrastruktur för logistik.

-Det har varit en krävande utmaning att lösa spårväxlingen rent strategiskt. Självfallet ville vi ha ett så litet intäktsbortfall som möjligt i perioden bytet ägde rum, säger Charlotta Dahlqvist COO på LINUM.

LINUM är nu aktiva på flera marknader i Europa via Amazon, där Tyskland och Frankrike är de huvudsakliga. Dock kan kunder från angränsade länder också handla och få sina varor via snabba leveranser. LINUM når i dagsläget hela öst- och Västeuropa via Amazon och nyttjar marknadsplatsens fördel i att nå ut till många.

-Amazon är en oslagbar plattform för volymprodukter och som väletablerat varumärke, har vi relativt enkelt kunnat komplettera våra mer traditionella försäljningskanaler såsom B2B och B2C med en universell marknadsplats, säger Charlotta.

Med ett attraktivt varuutbud och ett välkänt varumärke, kan LINUMS kunder i Europa numera välja om de vill köpa via webshopen eller via Amazon. Tillväxten är snabb både via den egna e-handeln och via Amazon där omsättningen växer cirka 20% från månad till månad. Totalt står Amazon idag för cirka en tiondel av den totala omsättningen, men affärsområdet håller en snabb ökningstakt. LINUM har gjort bedömningen att Amazons marknadsplats just nu är den snabbaste och mest effektiva vägen att nå det stora kundantalet på den europeiska marknaden.

-Genom att använda vår egen e-handel som en säker kommunikationsplattform för vårt varumärke och hela vårt sortiment, kan vi nu komplettera med shopparna på Amazon för att skapa ytterligare synlighet, tillgänglighet och närvaro, vilket är briljant, säger Charlotta.