Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman efterlyser rejäla satsningar på svensk livsmedelsexport.

Nyhet -

Exportdagen 2022: ”Våra ambassader ska vara skyltfönster för svensk mat och dryck”

Den 25 oktober ägde Exportdagen rum och temat var ”En ökad livsmedelsexport i en förändrad omvärld”. I sitt inledningstal uppmanade Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman den nytillträdde landsbygdsministern Peter Kullgren att kraftigt utöka antalet livsmedelsfrämjare och slå fast att svenska ambassader ska servera svensk mat och dryck.

Coronapandemin, kostnadskrisen och Rysslands invasion av Ukraina har på olika sätt påverkat svensk livsmedelsproduktion. För att diskutera utmaningar och möjligheter för livsmedelsexport i en förändrad omvärld bjöd Livsmedelsföretagen och Näringsdepartementet in till Exportdagen den 25 oktober.

Intresset för att delta var mycket stort. Över hundra åhörare fick ta del av ett fullmatat program som rymde allt från en konjunkturdragning av Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal till en genomgång av Sveriges kommande EU-ordförandeskap av Eva Sjögren, chef för EU-kansliet på Statsrådsberedningen. Per Hållander från Paulig Group, Årets Livsmedelsexportör 2022, berättade om hur företaget har utvecklat sin exportverksamhet, och medarbetare från Business Sweden gick igenom de viktigaste livsmedelstrenderna i Sydkorea, Hong Kong, Nederländerna, Japan, Tyskland och Spanien.

Exportdagen inleddes med ett anförande av Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman. Han tog bland annat upp att det inte är obligatoriskt för svenska beskickningar utomlands att servera svensk mat och dryck vid officiella tillställningar. Vi fick tag i Björn i pausen och hann ställa några snabba frågor.

Björn, varför är det ett problem att svenska ambassader inte serverar svensk mat?

– Det korta svaret är att för att vi har världens bästa mat och dryck. Den förtjänar att lyftas fram i alla sammanhang där det officiella Sverige syns och verkar. Tror du att den franska ambassaden i Stockholm bjuder på silltallrik och kyld nubbe? Eller att Italiens ambassad i Köpenhamn bjuder på smørrebrød och Tuborg? Nej, de bjuder ju självklart på sina egna specialiteter och det finns ingen anledning för oss att göra annorlunda. Sverige är en liten marknad och många svenska livsmedelsproducenter är beroende av exporten för att kunna överleva. För mig är det självklart att våra ambassader ska vara skyltfönster för Sveriges fantastiska mat och dryck.

I ditt anförande pratade du även en hel del om Irland. Varför det?

– För ett par veckor sedan var jag på Irland för att diskutera livsmedelsexport. Det viktigaste medskicket var att det krävs politisk uppbackning för att bli en framgångsrik livsmedelsexportör. Irland har idag fler än 50 personer som arbetar aktivt med att främja livsmedelsexport runtom i världen, medan Sverige har fem. Den ansvarige ministern på Irland gör minst tre främjanderesor om året. Våra senaste landsbygdsministrar gjorde i bästa fall en resa per år. Resultatet är att Irland exporterar livsmedel för ca 130 miljarder kronor om året jämfört med Sveriges 60 miljarder. Vi har bättre mat men de har en politisk uppbackning vi än så länge bara kan drömma om.

I samband med Exportdagen höll Peter Kullgren sitt första officiella anförande som landsbygdsminister. Vad tog du fasta på i talet?

– För det första att ministern har samma syn på livsmedelsexport som oss på Livsmedelsföretagen, nämligen att livsmedelsexport är en motor för att öka produktionen och i sin tur för att stärka den svenska livsmedelsförsörjningen. För det andra att ministern slog fast att det behövs en uppdaterad livsmedelsstrategi – en livsmedelsstrategi 2.0 som han uttryckte det. Vi delar också insikten om att kompetensförsörjning är en ödesfråga både för företag inom primärproduktionen och bland våra medlemmar. Slutligen var det glädjande att höra ministern referera till framgångsrika livsmedelsproducerande länder så som Irland och Danmark, länder som jag som sagt anser att vi har mycket att lära av.

Vad har du för förhoppningar på vår nya landsbygdsminister?

– Mycket stora! Nu har vi en ny regering på plats och jag ser detta som ett utmärkt tillfälle till en välbehövlig nystart. Inte bara för exportfrämjandet men även för livsmedelspolitiken som helhet. Den svenska försörjningsförmågan måste förstärkas i grunden. Vi behöver en uppdaterad livsmedelsstrategi med en nationell strategi för kompetensförsörjning och rejäla satsningar på forskning och innovation. Sen måste vi få ett slut på energieländet som riskerar att knäcka stora delar av livsmedelsindustrin. Landsbygdsministern har ansvar för en del av detta men långt ifrån allt, så jag förutsätter att hela regeringen engagerar sig i arbetet med att framtidssäkra den svenska livsmedelsproduktionen.