Hotet mot julmaten avvärjt

Livsmedelsföretagen välkomnar beskedet från Livsmedelsverket att det inte kommer att krävas en fysisk postadress som konsumentkontakt på förpackningarna för att kunna sälja mat och dryck i Sverige från mitten av december.

- Vi har i dag fått ett skriftligt besked från Livsmedelsverkets GD Stig Orustfjord att det även framöver kommer att räcka med ett telefonnummer eller webbadress på förpackningarna.  Hotet att en massa livsmedel stoppas mitt i julhandeln är därmed avvärjt, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Det var i slutet av förra veckan som Livsmedelsföretagen slog larm om att Livsmedelsverket helt plötsligt gjort en tolkning av EU:s nya märkningsregler som skulle innebära att det från och med den 13 december skulle krävas en fysisk postadress till konsumentkontakt på förpackningen för att kunna sälja livsmedel i Sverige.

Beskedet tidigare har hela tiden varit att det även framöver ska räcka med ett telefonnummer eller en webbadress på förpackningarna. Inför att de nya märkningsreglerna träder i kraft den 13 december har de flesta företag därför tryckt även de nya förpackningarna utan fysisk postadress. Tusentals livsmedelsprodukter hotades därmed att stoppas mitt i julhandeln, eftersom det tar upp till ett halvår att få fram nya förpackningar. Men nu är det hotet alltså avvärjt.

-  De är jättebra att Livsmedelsverket varit lyhörda i den här frågan. Nästan alla konsumenter ringer, mailar eller chattar när de vill ha kontakt med företagen i dag så beslutet gagnar konsumentnyttan. Dessutom slipper företagen en massa onödiga kostnader för att ta fram nya förpackningar, säger Marie Söderqvist.

Kontakt: Marie Söderqvist, VD, tel: 070-724 09 71; Kristina von Sydow, chef för EU- och branschregleringar, tel: 072-700 65 41

Brevet från Livsmedelsverket finns att ladda ner nedan (pdf)

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.