​Tre goda tips att fira World Fairtrade Challenge 2018 med

​Tre goda tips att fira World Fairtrade Challenge 2018 med

Egentligen är det inte så svårt. World Fairtrade Challenge 2018 arrangeras 7-9 maj och är världens största rättvisefika. Allt du behöver göra för att delta är att använda minst en Fairtrade-produkt när du fikar. Ju fler vi blir som fikar Fairtrade, desto större skillnad gör vi för de människor som odlar och producerar våra råvaror.

Lägg gärna upp bild i sociala medier med hashtaggen #fairtradechallenge för att visa att du är med. Då kan du dessutom vinna fina priser från vännerna på Fairtrade.

Tre goda tips
På Löfbergs har vi ett brett sortiment av Fairtrade-produkter, allt från traditionellt kok- och bryggkaffe till nya, trendiga drycker som ICE och Cold Brew. Här kommer tre tips på Fairtrade-märkta nyheter:

• Next Generation Colombia Brazil
    Ett välbalanserat, mellanrostat kaffe med frisk fruktighet och toner av kakao. Finns som både bryggkaffe och hela bönor, och passar riktigt bra till en klassisk fika med vaniljbullar eller annat kaffebröd.

• Löfbergs ICE Protein Boost
    Vårt populära iskaffe, nu med en extra boost protein. Perfekt i samband med träningspasset eller andra tillfällen när du behöver en extra kick.

• Löfbergs Cold Brew Antioquia
    Vårt kallbryggda kaffe bryggs på kallt, friskt vatten i 16 timmar vilket ger en sötare och rundare kaffesmak än varmt kaffe. Passar perfekt i en svalkande drink eller att dricka som den är i ett stort glas fyllt med is.

Löfbergs och Fairtrade
Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Tack vare dig och andra kloka konsumenter förstås. Det gillar vi, för ditt val gör skillnad.

2017 köpte vi 5 140 ton Fairtrade-märkt kaffe. Det betyder att du och andra som väljer vårt kaffe bidrog till 54,7 miljoner kronor i extra premier till småskaliga kaffeodlare. På våra resor ser vi med egna ögon att det förbättrar möjligheterna och livsvillkoren för kaffeodlarna och deras familjer.

>> Här kan du följa med hem till två av dom: Ana-Maria och Emilio i Antioquia i nordvästra Colombia. Förutom att de är en del av ett Fairtrade-kooperativ så deltar de i Next Generation Coffee, vår satsning på att förbättra utvecklingsmöjligheterna för unga kaffeodlare. Och jo, det är deras bönor vi använder i både Colombia Brazil och våra Cold Brew.