Biobiljett tar Löfbergs till Almedalen

Biobiljett tar Löfbergs till Almedalen

Nej, det handlar inte om någon filmvisning utan om att minska klimatpåverkan med hjälp av biobränsle. När Löfbergs reser till Almedalen betalar man en extra avgift för att bidra till en mer hållbar utveckling av flyget.

- Flygets klimatpåverkan måste minska. Biobiljetten är ett sätt att stimulera användingen av bioflygbränsle som ett alternativ till fossilt bränsle, säger Eva Eriksson, hållbarhetschef på Löfbergs.

Biobiljetten är ett erbjudande från Fly Green Fund – ett initiativ som arbetar för att göra Norden till en bioflygregion genom en utjämning av prisskillnaden mellan fossilt flygbränsle och bioflygbränsle.

80 procent mindre utsläpp
Bioflygbränsle kan tillverkas från flera olika råvaror, till exempel skogsavfall, alger och matavfall. Det kan blandas med fossilt bränsle och kräver inte några förändringar på själva flygplanet. Maxgränsen för inblandning är idag 50 procent. I de flygningar som har gjorts hittills i Norden har bioflygbränsle reducerat koldioxidutsläppet med minst 80 procent jämfört med fossilt bränsle.

Eva Eriksson, hållbarhetschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 23