Nyhetsbrev Januari 2023

Nyhetsbrev Januari 2023

Ett mycket turbulent 2022 har nått sitt slut och vi går in i 2023 med stora förhoppningar om stabilitet i världsläget. 2022 har påverkat oss på många sätt men framförallt kanske genom ökade priser både på energi och råvaror. Det är viktigt att hela tiden följa med och justera sina priser efter rådande läge, detta är självklart något vi kan ge rådgivning i. På Lokalproducerat i Väst ser vi fram mot 2023 som kickas igång med ett storting i februari där vi hoppas att många av er producenter kan besöka. Vi har också redan planerat in många aktiviteter som vi verkligen tror kommer gynna försäljningen för er producenter. Vi önskar er alla en god fortsättning och tveka inte att kontakta oss om ni behöver råd eller har frågor.

---------

Storting 2023:

Brämhults Gård

På en av årets sista dagar passar vi på att besöka Brämhults Gård, inför planeringen av vårt Storting i februari. Det är en plats som verkligen inbjuder till möten. Gården ligger i Brämhult utanför Borås, mitt i hjärtat av det Västgötska skafferiet.

För ca 10 år sedan köpte Jörgen Ivarsson den då helt förfallna gården. Han såg potentialen i platsen och den gamla svinalängan. Med varsam hand har byggnaden restaurerats och idag har svinstallet, höloftet, foderkammaren förvandlats till matsal, festvåning och en plats för det kreativa mötet. Stora härliga ytor men med charmen kvar - och som "pricken över i" tronar den magnifika kristallkronan.

Verksamheten har också successivt växt och idag har man fyra huvudinriktningar:

- eButik för lokala produkter
- Fest & bröllop
- Teambuilding & konferens
- Café & event

På Brämhults Gård har man valt att jobba med ett brett utbud av lokalproducerade produkter, det går som en röd tråd i allt de serverar och erbjuder. I deras webbshop finns idag ett 40-tal producenter representerade och här hittar man ägg, mejeri, kött, chark, bröd, honung, rapsolja, marmelad, sylt, dryck, glass, godis, snacks med mera.

Kunden lägger sin beställning på webbshopen och kan sedan välja att hämta sina varor på vissa utlämningsplatser. Alternativet att få sina varor utkörda finns också. Kunderna i webbshopen är både företag och privatpersoner. Man har på Brämhult valt att köra fossilfritt och har idag solenergi som bl a försörjer uppvärmning av den rymliga svinalängan på 2000 kvm samt även leveranser med gårdens eltransportbil.

På Brämhults Gård växer man successivt och planen är att man ska dubbla antalet producenter i sitt utbud av lokala produkter i sin eButik. Är detta något som intresserar dig som producent, kontakta i så fall Jörgen på e-mail: info@bramhultsgard.se

Vi ser fram emot en kreativ dag och välsmakande dag på vårt Storting på denna fina plats.

Temat för Stortinget i år fokuserar på kärnverksamheten och vad vi kan erbjuda dig som medlem. Denna dag prioriterar vi nätverkande och erfarenhetsutbyten men erbjuder även handfasta workshops. Vi har ett begränsat antal platser så boka din plats snarast möjligt.

Anmäl dig via länken: https://forms.gle/Sgyd8h7kotSx22sn9

Sista anmälningsdag är 26 januari!

Välkomna! / Marcus, Cecilia, Anna, Malin, Mattias, Erica, Johanna, Charlotte och Daniela

---------

För våra medlemmar:

Uppdatera din profil på vår hemsida!

Du som är medlem i Lokalproducerat i Väst får ta del av flertalet olika förmåner, en av dessa är företagspresentation och kartvisning på vår hemsida. Här kommer en påminnelse om att se över dina uppgifter så att de stämmer samt att det sortiment som du uppgett i din profil är korrekt. Du loggar in på dina sidor via www.lokalproducerativast.se.

Vi har många besökare på vår hemsida och det är viktigt att dina uppgifter stämmer!

Projektinformation:

LokalSam - Bygdens Delikatesser

Som meddelats tidigare genomfördes två lyckade demodagar i mitten av december hos CityGross Ytterby, där temat var lokala produkter på julbordet. Totalt deltog 12 producenter och sammanlagt bjöds över 1000 besökare på smakprover från er producenter. Vi kommer under våren att fortsätta på fler City Gross butiker i Västsverige, med fokus på att lyfta den lokalt producerade maten.

Intresserad av att delta? Kontakta mattias@lpiv.se .

Livsmedelsverket informerar:

Kostråden - hitta ditt sätt

Hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig

Livsmedelsverket har tagit fram råd och vardagstips som gör det enklare att lyckas med matvanor som är hållbara för både hälsan och miljön, som en vägledning att äta grönare, lagom mycket och röra på sig. Små steg som kan göra stor skillnad.

Broschyren kan laddas ner och beställas som trycksak i Livsmedelsverkets webbutik. För mer information: Klicka här!

Källa: Livsmedelsverket

Omvärldsbevakning

Nu införs nya gränsvärden för bland annat PFAS i dricksvatten

1 januari 2023 kommer ny svensk lagstiftning på dricksvattenområdet. Då införs bland annat nya gränsvärden för fyra PFAS-ämnen, arsenik, bly och kadmium i dricksvatten. För PFAS sätts ett så strängt gränsvärde som det är möjligt att göra.

Livsmedelsverket har sedan 2014 uppmanat alla kommuner att undersöka om det finns PFAS-ämnen i dricksvattnet och att åtgärda halter som varit för höga. Med det nya gränsvärdet kan kontrollmyndigheterna kräva att dricksvattnet ska ha mindre är 4 nanogram per liter dricksvatten och att halter över det måste sänkas.

- Vi vill få bort så mycket PFAS från vattnet som möjligt. Det svenska gränsvärdet utgår från den bedömning som den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, gjort, säger Sandra Strandh statsinspektör på Livsmedelsverket.

För artikeln i sin helhet, klicka här!

Källa: Livsmedelsverket
Nästa nyhetsbrev kommer ut 9 februari 2023