7 tips för dig som ska tillbaka till kontoret

7 tips för dig som ska tillbaka till kontoret

Du har troligtvis inte bommat att FHM nu slopar rekommendationerna att jobba hemifrån, vilket innebär att många kontor gradvis öppnar upp igen.

Okej okej okej. Smekmånaden är över. Tillbaka till verkligheten… eller!?

Inga mer mjukisbrallor, sovmornar och lunchpromenader… ELLLLLEEEER?!

Ingen ko på isen. I det här inlägget kan du läsa mina bästa tips för lyckas med omställningen.

Själv har valt en relativt ödmjuk approach i mitt ”tillbakakommande” och väljer att kalla det

Konungens återkomst.

Oavsett om du är konung, drottning eller hovnarr är det såklart kontraster mellan hemmakontoret och det fysiska kontoret som tåls att tänka på.

Mina 7 bästa tips

• Lös livspusslet för att undvika strul
    Hur mycket ska du faktiskt vara på kontoret? Varje dag, ibland eller när du känner för det? För alla inblandade (arbetsgivare, sambo, partner, fyrbent kompis eller livskamrat) är scheman guld värda. Synka i god tid så att ni vet vem som hämtar ”er lilla ängel” på förskolan.
  • Kom ihåg de sociala koderna
    Du fattar ju själv, har du levt isolerad och inte träffat dina kollegor har du kanske glömt hur det är att faktiskt prata med dem ansikte mot ansikte. Börja med klassikern ”Har du gjort något kul i helgen?”, nicka mot personen och le, ställ gärna en följdfråga. Något i stil med ”Aha, berätta mer” fungerar alltid.

Faller du pladask här kan du alltid vända dig till den gamle trotjänaren: Vädret, tidlöst!
  • Undvik ”kanelbulle-möten”
    YES!! JA!! OUI!! Älskar detta. Något vi lärt oss under pandemin är hur effektiva möten kan vara, ändra inte på det. Bara för att ni sitter sjuttioelva personer i ett konferensrum och mumsar på kanelbullar behöver det inte bli onödigt långt. Så är det bara.

Jag slår ett slag för korta möten. Gör det du också.

• Fortsätt med videomöten
    När du bokar ett möte kan du förutsätta att det sker över video. För huruvida dina kollegor är på plats, jobbar hemma eller på okänd ort är irrelevant. Möten ska ske över video. Allt annat vore korkat.

• Ni är (förhoppningsvis) en hybrid arbetsplats
    Kolla dig i spegeln och säg efter mig: Jag är en hybrid arbetsplats, jag ska inte skapa informationssilos, jag ska inte sluta chatta, jag ska inte boka fysiska möten när jag inte måste. För jag är en hybrid arbetsplats.

Det här är verkligen VIKTIGT. Återgå inte till gamla vanor, information ska fortsatt delas i chattar och kanaler med rätt personer. Du har gjort det länge nu, så den här punkten blir en dans på rosor.

• Respektera hänvisningar
    Produktiviteten har ökat på distans, låt oss inte ändra på det. Respektera dina kollegor. Innan du ropar ”KALLLEEEE!!!!!!! HAR DU 5 SEKUNDER????” är det viktigt att du kollar Kalles hänvisning i er kommunikationslösning. Är Kalle upptagen till kl. 14:00 vill Kalle troligtvis inte bli störd av frågor förens kl. 14.00.

Vänligen respektera Kalle.

• Fortsätt på insprängd bana
    Tillhör du dem som skaffat sig nya bättre vanor under pandemin? Kanske en lunchpromme, löpning eller meditation för att koppla av? För guds skull. SLUTA INTE MED DET. Var minst lika duktig när du är på kontoret som när du är hemma. Ta en paus. Pauser knäcker.

Slutplädering

Nu är du redo för din variant av Konungens återkomst. Gör gärna omställningen gradvis. Noll till hundra är överskattat.

Hitta din perfekta balans i er (förhoppningvis) hybrida arbetsplats så att du fortsatt kan få ihop livet. Jobba på distans, träffa kollegorna på kontoret och digitalt. Lev livet helt enkelt, för det kommer jag fortsätta göra.

Och för dig som var orolig: tiden med mjukisbrallor är inte förbi, men när du åker till kontoret kan du väl slänga på dig ett par jeans i alla fall?

Slut på inlägg.

Vänliga hälsningar, Konungen.