Samarbete för smarta hållbara städer

IMG_3244_450

I november förra året reste en delegation från Stockholm-Mälarregionen till München för att medverka på en internationell konferens som hade tema smarta och hållbara städer. Där diskuterades och fördes samtal om möjligheter och utmaningar för regioner och städer, om smarta lösningar och mer hållbara städer.

Samarbete för smarta hållbara städer

Mälardalsrådet bjöd den 5 februari in till lunch och seminarium på Norra Djurgårdsstaden Innovation. På seminariet tog vi avstamp i de internationella erfarenheterna, men förde samtalet vidare till hur vi tillsammans kan utveckla den här regionen i en mer hållbar riktning. Lunchseminariet bestod av ett panelsamtal med delegationen som medverkat på den internationella konferensen och följdes av en presentation och guidad tur av Norra Djurgårdsstaden.

IMG_3272_450

I panelsamtalet deltog Nanna Wikholm (S), Stockholms läns landsting och ordförande i Mälardalsrådets miljöutskott; Karl Henriksson (KD), Stockholms läns landsting, Mälardalsrådets styrelse samt kommunalråd i Huddinge kommun; Mika Hakosalo från Miljöförvaltningen på Stockholms stad och Pia Wijk, som arbetar på företaget Infracontrol AB. Samtalet modererades av Emilie Zetterström, Norra Djurgårdsstaden Innovation.

Panelen reflekterade kort över de internationella erfarenheterna och delade med sig av exempel på smarta lösningar på gatubelysning, och pratade om vikten av att inkludera den sociala dimensionen i stadsutveckling.

IMG_3244_450

Under samtalet lyftes vikten av samarbeten och betydelsen av att se bortom den egna kommun-, länsgränsen. Det påpekades att det är viktigt att samarbeta på regionalnivå, exempelvis när man planerar cykelstråk - trots att staden kanske inte har samma intresse i frågan, så gynnas hela regionen av lösningar som nås i samarbete. Mika Hakosalo frågade om det var möjligt att samarbeta och testa nya idéer i mindre kommuner, att göra pilotering på mindre skala för att senare sprida det till större städer. I detta sammanhang diskuterades även att man borde våga mer och inte uppfinna hjulet i varje kommun – att utveckla idéer, med lärdomar av varandra istället. Det samma argumenterades gällande upphandlingar av system och tjänster, då det kan finnas fördelar i att kommuner lär av varandras erfarenheter och även, där relevant, går samman och upphandlar lösningar tillsammans för att få skalfördelar samt ett gemensamt arbetssätt. Pia Wijk från Infracontrol framhöll vikten av att få med driftaspekten redan i projektskedet för att skapa en så fördelaktig lösning som möjligt, inte bara i projektfasen utan i ett livscykelperspektiv.

Innovation för hållbarhet

Om den smarta hållbara staden ansågs att den måste bygga på tre pelare: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Karl Henriksson underströk att den smarta staden kräver att vi ställer om vårt sätt att se på kommunernas resurser och betydelsen av öppen data. Han menade att öppen data är en revolution som bidrar till att göra Stockholmsregionen mer hållbar. Nanna Wikholm påpekade att en stad inte är smart för att vissa har appar medan andra lever i fattigdom, och att öppen data bygger på att det finns resurser och kunskap som kan ta tillvara på den. Man lyfte utmaningen i att inkludera konsumtions- och produktionssystemet i utvärdering av det ekologiska fotavtrycket och kom att diskutera exempel på återanvändning och ”sharing economy” med exempel på smarta lösningar för bil-delning och lånecyklar i Tyskland.

IMG_3311_450

Avslutningsvis diskuterades hur miljöprofilerade områden, som Norra Djurgårdsstaden och Hammarbysjöstad, kan bidra till mer hållbara städer och regioner. Panelen såg generellt positivt på initiativen, men tyckte även att man måste våga vara innovativ på andra områden, och fundera över hur nya lösningar som tas fram i projekt som Norra Djurgårdsstaden och det nya projektet på Årstafältet kan användas och spridas till övriga samhället.

Lunchseminariet är en del av Mälardalsrådets internationella benchmarkingarbete. Det syftar till att bidra med ett internationellt perspektiv till samarbetet i vår region genom att lära av andra framgångsrika storstadsregioner.