Mälartinget i Södertälje 2023. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.

Pressinbjudan: 300 politiker i Uppsala 23-24 maj för möte om transporter och utbildning

Mälardalsrådets årskonferens Mälartinget hålls i Uppsala den 23-24 maj. Under två dagar samlas närmare 400 personer - 300 politiker och 100 deltagare från företag, organisationer och myndigheter - för att diskutera transporter och utbildning i Stockholm-Mälarregionen. Under konferensen presenteras vilka vägar, spår och farleder regionerna vill prioritera fram till 2037 och vidare.

- Mälardalsrådets styrka är att samla politiker över region-, kommun- och partigränser för att adressera viktiga framtidsfrågor tillsammans med näringsliv och akademi. Det handlar om vår transportinfrastruktur, som knyter oss samman i Stockholm-Mälarregionen, men också om utbildning och jobb. Mälartinget är vår årskonferens där vi både delar med oss av goda exempel och lyfter fram våra prioriteringar till regeringen, säger Jens Sjöström (S), ordförande i Mälardalsrådet och investeringsregionråd i Region Stockholm.

Mälartinget i Uppsala 23-24 maj 2024 - Transporter och utbildning i fokus
Mälartinget är Mälardalsrådets viktigaste mötesplats och samlar över 350 deltagare varje år. I år med särskilt fokus på den uppdaterade utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter, “Systemanalys 2024”, som presenteras den 23 maj. Årets Mälarting tar avstamp i en kunskapsrik, nära och innovativ Stockholm-Mälarregion. Hur tar vi vara på och utvecklar regionens styrkor över parti- och länsgränser samt mellan sektorer? Talare är bland andra nationalekonomen Stefan Fölster och Johan Davidson (KD), statssekreterare Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Värdar för Mälartinget 2024 är Uppsala kommun och Region Uppsala. Konferensen inleds av Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet, Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande Uppsala kommun och Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande Region Uppsala.

Mälartinget hålls den 23-24 maj på Uppsala Konsert & Kongress, Vaksala torg 1, Uppsala.
Mälartingets fullständiga program kan ses på Mälardalsrådets hemsida.

300 politiker bakom tydliga krav på regeringen om framtidens infrastruktur
Under de kommande åren avgör regeringen vilka spår, vägar och farleder som ska byggas fram till 2037. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete finns en enighet om skarpa krav på regeringen om vad som måste prioriteras för framtidens transporter. Kraven presenteras under ett samtal med statssekreterare Johan Davidson (KD) den 23 maj.

Pressinbjudan
Mälartinget är fullsatt, men journalister som vill bevaka konferensen är välkomna. Kontakta Johan Hjelm, ansvarig strategisk kommunikation och utveckling, för mer information. Tel: 070-780 28 10. E-post: johan.hjelm@malardalsradet.se

Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning, och internationella jämförelser. Rådet samlar kommuner och regioner till en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi. Läs mer på www.malardalsradet.se