Pressinbjudan Almedalen 2 juli: Utan vattenplanering begränsas tillväxten i Mälarregionen

Den 2 juli kl. 13.00-14.15 bjuder Mälardalsrådet, Mälarens vattenvårdsförbund och Svealands kustvattenvårdsförbund in till ett seminarium i Almedalen om möjligheterna med, och gränser för, vattenresurserna i en tillväxande region, och vem som har ansvaret för att säkra dem.

I takt med att antalet människor i Mälarregionen blir fler kan våra redan påverkade vatten utsättas för ett ännu större tryck. Rent dricksvatten, vackra och rena vattenmiljöer och giftfri fisk är viktiga faktorer för att behålla och utveckla regionens dragningskraft. Kommunerna har ett ansvar att säkra vattenresurserna och uppnå miljömålen respektive EU:s vattenkvalitetsnormer.  Målen är högt ställda och för att klara utmaningen kommer det att krävas samverkan, resurser och en bra vattenplanering.

Många kommuner i regionen har tagit de första stegen mot såväl vattenplanering som åtgärdsprojekt, men en rejäl fartökning krävs och kommunerna behöver draghjälp.  Under seminariet får vi en beskrivning av hur situationen i Mälaren ser ut, vilka värden som finns och hur de kan utvecklas. Vi kommer att föra ett samtal med Björn Risinger från Havs- och vattenmyndigheten och Lisa Svensson från miljödepartementet om hur samverkan mellan kommun, stat och andra aktörer bör se ut för att vi ska kunna klara utmaningarna med vårt gemensamma vatten.

Staffan Jansson, ordförande i Mälarens vattenvårdsförbund, e-post: staffan.jansson@vasteras.se, telefon: 021-393231

Nanna Wikholm, ordförande i Mälardalsrådets miljöutskott, e-post: nanna.wikholm@politik.sll.se, telefon: 08-7374103

Roland Dehlin, ordförande i Svealands kustvattenvårdsförbund, e-post: roland.dehlin@gmail.com, telefon: 070-152 91 62

David Liderfelt, e-post: david.liderfelt@vasteras.se, telefon: 021-391123