Pressinbjudan Almedalen: Gruvboom i Sverige - utmaningar och möjligheter i Mälarregionen

Sverige, redan i dag Europas ledande gruvnation, står inför en ny gruvboom. Befintliga gruvor expanderar, gamla gruvor återöppnas och nya fyndigheter prospekteras. Drivande är en ständigt ökande efterfrågan och konkurrens om metallerna. Vad betyder detta för Stockholm-Mälarregionen? Hur transporterar vi malmen ut i världen?

Detta är ämnet för Regionförbundet Sörmlands och Mälardalsrådets näringslivs- och FoU-utskotts seminarium i Almedalen, den 2 juli 2013.

Seminariet fokuserar på utmaningar och möjligheter kopplade till gruvnäringens renässans och dess betydelse för näringslivsutvecklingen i Stockholm-Mälarregionen. Bland talarna märks Christina Lugnet, GD Närings-departementet, Erik Zetterlund, VD, Oxelösunds hamn och Åsa Eriksson, kommunstyrelsens ordförande, Norbergs kommun m.fl.

- Efterfrågan på våra metaller ökar konstant. Det är viktigt att säkerställa nödvändiga infrastruktursatsningar för att föra malmen ut i världen, säger Viking Jonsson, ordförande Regionförbundet Sörmland.

- Vad skulle en expanderande gruvnäring i Stockholm-Mälarregionen innebära för svensk tillväxt? I dag fokuserar gruvnäringen på råvaruexport, men kan Sverige förädla mer av råvaran på plats och hur förbereder vi oss för den dag då gruvorna flyttar vidare? De frågorna ställer sig Erik Pelling, ordförande i Mälardalsrådets näringslivs- och FoU-utskott.

Läs mer om seminariet på vår facebook-sida: https://www.facebook.com/events/609720539038373/

När? 2 juli 2013, kl. 10.00-11.15

Var? Donnerska huset, Donners plats, Visby

Programinbjudan bifogas. Ingen föranmälan behövs - varmt välkommen!

Kontakt:
Viking Jonsson (S), ordförande Regionförbundet Sörmland,
telefon: 070-528 22 45

Erik Pelling (S), ordförande Mälardalsrådets näringslivs- och FoU-utskott och kommunalråd Uppsala stad, telefon: 076-137 78 79

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för 56 kommuner och fem landsting i Stockholm-Mälarregionen. Vi stärker regionens internationella konkurrens- och attraktionskraft genom att driva processer inom infrastruktur och transporter, kunskaps- och kompetensförsörjning och internationell benchmarking. Mälardalsrådet är en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi i Stockholm-Mälarregionen.