Fisk och skaldjur med MSC:s miljömärke kommer från välskötta fisken- nu är det bevisat

Ny omfattande forskning visar att de fiskbestånd som är MSC-certifierade är rikligare och fiskas hållbart över tid jämfört med icke-certifierade fisken. Forskningen stärker också MSC:s påstående att fisk och skaldjursprodukter som bär märkningen kommer från ett välskött yrkesfiske.

Den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Marine Science (www.frontiersin.org/) har publicerat en analys där man jämför MSC-certifierade fisken och fiskbestånd utan MSC-certifiering.

Analysen omfattar ett brett spektrum av arter; inklusive tonfisk och små pelagiska arter som sill. Jämförelsen inkluderar flera geografiska områdena på amerikanska öst- och västkusten, Kanada, Japan, Stilla havet, södra Afrika och Atlanten. Överfisket fortsätter att öka globalt med mer än en tredjedel (35 %) av världens fiskbestånd överfiskade.

Fiske som förvaltas hållbart är mer produktivt på lång sikt, vilket säkerställer en viktig källa till proteinrik mat för planetens växande befolkning.

Forskningen jämför offentliga data om 80 MSC-certifierade fiskbestånd och 90 bestånd där fisket saknar MSC-certifiering. Analysen visar att fisken som är certifierade enligt MSC:s globala standard för hållbart fiske mer konsekvent fiskas inom hållbara gränser.

-Den här forskningen visar att genomförandet av bästa praxis inom fiskeriförvaltning, som krävs av MSC:s fiskestandard, kan ge hållbara resultat. Att accelerera goda exempel för att ta itu med överfisket är fortfarande en angelägen prioritering globalt sett. Vi vet hur vi ska lösa detta problem, säger Linnéa Engström, Programdirektör Skandinavien och Östersjöregionen.

Den här studien använde oberoende, offentligt tillgängliga data och inkluderar den största jämförelsen av MSC-certifierade fisken och icke-MSC-certifierade fisken hittills. MSC-programmet innehåller en rad kontroller för att säkerställa att fisket fortsätter att fungera hållbart efter certifieringen.

Fakta:

1. Previous studies, including Gutierrez et al., (2012), Froese & Proelss (2012) and Optiz et al., (2016) used more limited data sets.
  2. The study used publicly available stock assessment data, gathered by independent scientists worldwide, to compare stocks targeted by MSC certified fisheries with those targeted by non-MSC fisheries.
  3. To determine the status of a stock, the paper looked at stock biomass in relation to two key metrics:
    1. Bmsy – the biomass resulting from harvesting the stock at maximum sustainable yield. Bmsy is considered a ‘target level’ by many fishery managers.
    2. Blim – the biomass reference point used to determine whether a stock is at the point of recruitment impairment and therefore overfished. Blim is considered a limit meant to be avoided.

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.