Rekordökning av sålda certifierade MSC-produkter under 2020 och 2021.

Konsumenterna har handlat hållbara fisk- och skaldjursprodukter mer än någonsin under pandemin - rekordökning av sålda certifierade MSC-produkter

Marine Stewardship Council (MSC, en global icke vinstdrivande organisation) som är världens mest köpta hållbara fisk-och skaldjurs miljömärke presenterar i sin senaste årsredovisning att försäljningen av hållbar sjömat har ökat med cirka 6 % under 2020–2021. Under pandemin har alltså fler konsumenter valt att köpa mer certifierad sjömat.

Orsaken till dessa ökningar är en ökande medvetenhet om haven; behovet av att skydda våra hav i kombination med förändringar i shoppingvanor under pandemin och växande åtaganden för hållbarhet från skaldjursvarumärken.

-Fler konsumenter väljer att köpa produkter med vår blå fisk vilket är tecken på att den hållbara fisk-och skaldjursrörelsen växer. Även fler fisken har blivit certifierade och i Sverige gör flera företag ett viktigt arbete såsom Lidl, Findus och Ikea som säljer 100 % certifierad sjömat för ett hållbart hav och för nästa generations konsumenter, säger Linnéa Engström, Programdirektör MSC Skandinavien och Östersjöregionen.

Totalt såldes 1 267 000 ton MSC-märkta skaldjur globalt, jämfört med 1 197 000 ton året innan. De största ökningarna står olika typer av skaldjur för, som var väldigt populära under pandemin. Försäljningen av frysta skaldjursprodukter med MSC -märket ökade med 26 % - den största ökningen totalt sett. MSC-märkt konserverad fisk ökade med nära 4 % globalt, delvis driven av en ökning med 50 % jämfört med föregående år i försäljningen av MSC-märkta tonfiskprodukter, vilket satte den globala försäljningen på väg att nå 110 000 ton per år.

Men utmaningarna växer då många regeringar fortsätter att skapa kortsiktiga intressen kring hållbarhet. Globalt fortsätter nivån på överfiske att stiga.

-Pandemin har ökat medvetenheten hos konsumenterna om behovet av att skydda våra värdefulla naturresurser. Och vi på MSC efterlyser brådskande åtgärder för att stödja hållbart fiske- och skaldjursföretag som skyddar våra fiskbestånd, säger Linnéa.

Sammanfattning

• MSC:s årsrapport visar att fler fiske- och leverantörskedjeorganisationer blev certifierade för att fånga och hantera MSC-certifierade skaldjur under 2020–21.
  • Antalet MSC -certifierade fisken i världen ökade till 421, som nu tillsammans ansvarar för 14% av all vild marin fångst.
  • Trots de framsteg som presenteras i rapporten betonar MSC att det fortfarande krävs akuta åtgärder för att övervinna de utmaningar som haven står inför.
    • Mer än en tredjedel (34%) av världens fiskbestånd nu överfiskat.
    • Rapporten belyser att regeringarna inte har nått en överenskommelse om att upphöra med skadliga fiskesubventioner, en av de stora drivkrafterna för överfiske och hittills inte har nått avtal om kvoter för makrill, sill och kolmule i Nordöstra Atlanten.
    • De globala tonfiskbeståndens framtida hållbarhet är också i fara om de internationella kommissionerna som ansvarar för tonfiskhantering inte fastställer ordentliga fångstregleringar.

Här kan du läsa: MSC:s globala årsredovisning.

Här kan du läsa: Global Seafood Consumer Survey, MSC.