Skarpsillen i Östersjön förlorar sitt MSC-certifikat.

Skarpsillen i Östersjön förlorar sitt MSC-certifikat.

De certifierade fiskena som fångar skarpsill från Östersjön har suspenderats och kommer inte att kunna säljas som MSC-certifierade efter den 15:e april 2023. Anledningen är att fisket inte kan möta ett villkor i MSC-certifieringen som rör skarpsillens roll som nyckelart i ekosystemet, och ett klargörande från MSC angående intentionen med utvärderingen av beståndsstatus för dessa fisken. De fisken som suspenderas är:

Fishery

Target stock (UoC)

Denmark, Estonia, Germany, Sweden Baltic herring and sprat (DDES)

Central Baltic Herring UoC 1-6

Self-suspended (Sep 2021)

Gulf of Bothnia herring UoC 7-8

Baltic sprat UoC 9-14

Self-suspended

Finland Baltic herring & sprat

Baltic sprat (ICES SD 22-32) UoC 1

Self-suspended

Gulf of Bothnia herring (ICES SD 30, 31) UoC 2-5

Central Baltic Herring UoC 6 -7

Self-Suspended (Sep 2021)

NZRO Gulf of Riga herring and sprat trawl fishery

Gulf of Riga herring (ICES SD 28.1) UoC 1

Central Baltic Herring UoC 2

Self-Suspended (Sep 2021)

Baltic sprat UoC 3

Self-suspended (Oct 2022)

Poland sprat midwater trawl

Baltic sprat UoC 1

suspended

Endast fisken som uppfyller MSC:s miljöstandard avseende fiskbeståndets status, ekosystempåverkan och förvaltning kan erhålla och behålla ett MSC-certifikat.  MSC:s standarder uppfyller internationella riktlinjer för bästa praxis för certifiering och miljömärkning. De utvecklas genom samråd med fiskenäringen, forskare, miljöorganisationer och experter.

• Östersjöns dåliga ekologiska tillstånd orsakar tyvärr allvarliga utmaningar för långsiktig hållbarhet för fiskbestånden i regionen. Samtidigt visar suspensionen av de certifieringsenheter som är relevanta för skarpsill i Östersjön att det globala MSC-programmet fungerar, säger Linnéa Engström, MSC Program Direktör Skandinavien och Östersjöregionen.

I MSC-programmet identifieras skarpsill i Östersjön som en central art i ekosystemet. Eftersom fisket inte har kunnat möta ett villkor som är kopplat till certifieringen bedöms därför fiske efter detta bestånd inte längre vara hållbart. Fisket är ett av de största fiskena i Sverige, men spelar också en viktig roll i Danmark eftersom större delen av skarpsillen hamnar där. Statusen för sill- och skarpsill bestånden i centrala Östersjön kommer under de närmaste åren att bero på utvecklingen av inkommande årsklasser. Framtiden för MSC-certifierade fisken i Östersjön kommer också bero på fiskets förmåga att skilja fångsterna mellan både skarpsill och sill samt mellan olika sillbestånd.

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.