Mitt Liv och Vasakronan i samarbete kring mångfald

Mitt Liv och Vasakronan i samarbete kring mångfald

Foto: SXC

Mitt Liv har startat ett samarbete med Vasakronan. Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag och äger, förvaltar och utvecklar centralt belägna kontors- och butiksfastigheter. Samarbetet syftar till att utveckla Vasakronans mångfaldsarbete genom att höja medvetandet och kunskaperna kring likheter och olikheter.

— Att öka mångfalden är en av våra topputmaningar inom Vasakronan. Vi arbetar på många olika sätt, bland annat genom att beakta mångfaldsperspektivet i samtliga rekryteringar samt genom att erbjuda fler praktikplatser inom organisationen. Men vi inser också att vi behöver jobba med våra egna värderingar och att se till att skapa en mer inkluderande och tillåtande företagskultur. I det arbetet är samarbeten med sociala företag som Mitt Liv oerhört värdefulla eftersom de skapar förutsättningar för våra medarbetare att få ökade kunskaper om och förståelse för hur det är att som utrikes född försöka ta sig in på den svenska arbetsmarknaden, säger Kristina Petterson Post, regionchef på Vasakronan i Göteborg.

I ett första skede kommer fokus ligga på utbildning och Mitt Livs mentorprogram. Det innebär att en handfull anställda har möjlighet att dels öka sin kunskap om mångfald och också vidga sina perspektiv samt bistå till en annan individs personliga utveckling in på arbetsmarknaden.

— Det är oerhört glädjande att Vasakronan vill påbörja ett samarbete med Mitt Liv. Vi ser fram emot att tillsammans med Vasakronan arbeta vidare för Mitt Livs vision, för ett mer inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald, säger Sofia Appelgren, grundare Mitt Liv AB (svb).

Fakta om Vasakronan
Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till 95 miljarder kronor. De äger, förvaltar och utvecklar centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och Lund. Vasakronans vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Läs mer på www.vasakronan.se

Fakta om Mitt Liv
Mitt Liv är ett socialt företag som arbetar för ökad integration och mångfald på den svenska arbetsmarknaden genom mentorskap, utbildning, föreläsningar. Mitt Livs vision är ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald.
Läs mer på www.mittliv.com

Mitt Liv                Sylvia Rezania — 0735-39 58 98