Expedition Lokalt Mjöd - Rejmyre

På sin tredje destination fick Expeditionen tillgång till väldigt intressanta honungssorter att göra mjöd på, och mjöderna blev på grund av det väldigt intressanta.

Mjöden tillverkades denna gång på en gård vid namn Karlstorp som ligger en bit utanför Rejmyre i Östergötland. Gården ägs av Stefan Göransson som är biodlare och stod för honungen till ett av mjöden. Resten av honungen kom ifrån Göran Pettersson, som tidigare varit polis, men som nyligen pensionerat sig för att satsa på sin biodling. Görans biodling ligger lite längre sydöst på kvillingaslätten i närheten av Norrköping. Men båda biodlarna använder sig av slungutrustningen som Stefan Göransson äger.

Vi hade hela fyra olika sorters honung att välja mellan, men det var bara tre mjöd vi skulle göra, så en pollenanalys fick avgöra vilka vi valde.

Ett självklart val var en honung, som till väldigt stor andel var bladhonung, vilket kom i från skogarna kring Karlstorp där Stefan Göransson håller till. Denna honung hade en väldigt tydligt och intressant doft, som är ännu tydligare i mjödet som vi gjorde på den. Bladhonung är en väldigt intressant honungsform, eftersom den istället för att komma från blommors nektar kommer ifrån söt vätska som bladlöss spiller. Just den här bladhonungen hade även en del inslag av ljungpollen.

Ett annat val som var självklart var Göran Petterssons vårhonungen från kvillingaslätten. Pollenanalysen visade att den till 50% kom från vårrapsen, men också att en väldigt stor andel (över 20%) kom från fruktblommor såsom äppelblom, päronblom och liknande. Honungen var väldigt rent smakande, och även mjödet har samma rena mildhet och kommer antagligen att bli oerhört ljust i färgen när det har klarnat.

Slutligen så använde vi även Göran Petterssons hösthonung. Denna hade väldigt bladat drag från alla möjliga växter, och beskrivs därför bäst som en vildblomshonung. Mjödet från denna honung har toner som är betydligt mer neutral än de övriga två mjöderna.

Vi försökte hålla alla tre mjöden halv-torra, för att det främst skulle bli honungens nyanser som skiljer dem åt. Vi valde dock att låta vårhonungsmjödet bli något sötare än övriga, då dess smaker verkade lämpa sig väl för det.

Mjöderna kommer troligtvis att börja saluföras i Augusti, och troligtvis blir det i Norrköping-Ingelsta, Vingåker och Katrineholm som de kommer att finnas tillgängliga på Systembolaget.