Expedition Lokalt Mjöd - Hörebacken

Expedition Lokalt Mjöds första destination, är landsorten Hörebacken i Närke. Närmaste ort är Odensbacken, och närmaste Systembolag i Närke och i Örebro, vilket kommer bli de platser som de mjöd som vi gör här senare säljs.

Höre Honung, kallas honungen härifrån, och biodlaren som ligger bakom den heter Thomas Dahl. Han är lite känd i biodlarkretsar för att ha beskrivit i detalj hur han sköter sin biodling. Sättet har han valt att kalla Höremetoden, och delar av den har anammats av många andra biodlare. Thomas har förutom sin biodling även en samling kor att sköta om och även ett "vanligt" jobb så han har fullt upp.

Den honung som Thomas odlat fram under 2010 har nästan uteslutande varit vitklöverhonung. Vitklöver, och andra klöverväxter som blålisern, är väldigt vanliga dragväxter för honung. Då det här var vår första destination, valde vi att blanda muster i lite olika styrkor. Så i en sats använde vi 210kg honung för 900L mjöd, medans den andra satsen fick bli 240kg honung till 900L mjöd. I den sista satsen ville vi göra något lite annorlunda och hade tillgång till äpplen som vi pressade i bussens lilla fruktpress. Eftersom pressen inte kan ta större kvantiteter så komplementerade vi det med äppelmust som köptes in från det närliggande Glanshammar Musteri. Även den musten var pressad enbart av lokala äpplen. Detta sista mjöd fick ha ungefär samma muststyrka som det andra mjödet. Alla mjöden lät vi jäsa ut så att det blev helt torra.

Nu är mjöden i Hällefors och har tappats över på  varsitt lagringskärl, där de är helt skyddade från oxidering, medans de ligger och väntar på att jästen ska lägga sig, och kolsyran ska försvinna.

I December kommer det att bli ett uppehåll innan nästa expedition påbörjas. Under den perioden ska vi passa på att fixa i ordning det sista med bryggverket så att vi kan göra en provsats Mölska.