Bra att väktares övertramp kommer fram

Metro skriver idag att en väktare nu åtalas för att ha brukat omotiverat våld mot en ung kollektivtrafikant, en man under 20 år. Miljöpartiet i Stockholms läns landsting välkomnar att frågan kommer upp till diskussion igen. Det är viktigt att väktarbolagen anställer rätt personal för ett arbete med mycket stort ansvar.

Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, tog upp ett annat fall i mars 2010, där en kvinna under 20 år togs in i ett obevakat utrymme och behandlades förnedrande. Hon ville inte väcka åtal på grund av att ingen kamerabevisning fanns, ord skulle stå mot ord och hon såg sina chanser att vinna som alltför små. Kvinnan var dock väldigt tacksam att Miljöpartiet de gröna tog upp fallet i SL:s styrelse.

– Jag fick också många tacksamma mejl från ordningsvakter och väktare från olika delar av Sverige. Ingen är betjänt av ”rötäggen” som drar ner ryktet och försvårar för den majoritet som sköter sitt jobb enligt regelboken, säger Yvonne Blombäck (MP).

– Den person som nu står åtalad har tidigare åtalats för övervåld i kollektivtrafiken, också den gången en man under 20 år. Jag är glad att det nu blir åtal och att det finns bildbevis, säger Yvonne Blombäck (MP).

– Här har väktarbolagen som anställer personal ett mycket stort ansvar. I SL-trafiken ska alla vara välkomna, känna sig trygga och säkra. Den som åtalats för missbruk av sin makt, brukat övervåld eller på annat sätt inte följt regelverket, ska inte få jobba kvar i kollektivtrafiken där så många människor rör sig varje dygn. Antingen förflyttning till en mer enskild arbetsmiljö eller avstängning i väntan på dom alternativt ny lämplighetsprövning är gjord, säger Yvonne Blombäck (MP).

För mer information:

Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson och gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 27

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09