Miljöpartiet: Situationen med SL-spärrarna ohållbar

Miljöpartiet: Situationen med SL-spärrarna ohållbar

Miljöpartiet vädjar till majoriteten i landstinget att agera utifrån den alltmer ohållbara situationen med SL-spärrarna.

– Det blir allt tydligare att Alliansens satsning på alltmer aggresiva biljettspärrar i kollektivtrafiken, har nått vägs ände. Vi kan inte ha en situation där resenärerna skadar sig, och avstår att åka med tunnelbana och pendeltåg, på grund av de känner obehag för att gå igenom spärrarna. Dessutom får vi problem med framkomligheten när de alltfler resenärerna ska ta sig igenom en spärrlinje där det blir alldeles för trångt. Alliansen måste nu ta till sig fakta, och påbörja en övergång till en öppen spärrlinje, och istället stärka biljetkontrollen genom betydligt mer personal ute i trafiken , säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholm läns landsting.

Miljöpartiets förslag för en effektiv biljettkontroll och intäktssäkring:

• Avveckla spärrarna och inför istället en betydligt mer frekvent biljettkontroll ombord på tåg och tunnelbanor. Detta system fungerar på många håll runtom i världen, och det finns inget som tyder på att ett sådant system skulle bli mer kostsamt, utan istället innebära stora vinster i form av bättre framkomlighet och trygghet i trafiken.

• Ytterligare öka mängden synlig personal. SL:s undersökningar visar att mängden synlig personal har stor påverkan på upplevd trygghet och även en positiv påverkan på skade- görelsen. SL har helt i linje med Miljöpartiets  tidigare framförda förslag inlett ett så kallat servicekonceptet, som syftar till ökad synlighet och större rörlighet av stations- och kontrollpersonal.

• Att SL ska ta fullt ansvar för tryggheten i kollektivtrafiken, i samverkan med entreprenörer och organisationer.

Kontakt
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholm läns landsting 070-737 44 27 Helena mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läsn landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss på www.mp.se/sll