Miljöpartiet vill införa biljettautomater med självskanning i kollektivtrafiken

Problemen med SL:s biljettsystem kräver ett nytt tänk. Konduktörerna på SL:s lokalbanor får inte längre använda biljettviseringsmaskinerna, eftersom dessa kan leda till skador i nacke, axlar, rygg och höfter. Skyddsstoppet är ännu ett bakslag för SL:s nya biljettsystem, som fortsätter att tappa intäkter. För att snabbt lösa problemet vill Miljöpartiet införa biljettautomater med självskanning i kollektivtrafiken, såsom i Göteborg och Helsingfors.

– Nu behöver den moderatledda alliansen i Stockholm läns landsting på allvar ta till sig våra återkommande förslag kring hur SL ska komma till rätta med biljettförsäljningen. Biljettautomater med självskanning på lokalbanorna ser vi som en nödvändig lösning, för att komma till rätta med arbetsrelaterade skador men även för att förenkla hanteringen av biljetter. Framöver behöver vi ha ett enklare och moderna biljettsystem med enhetstaxa och enbart en zon för hela Stockholmregionen, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholm läns landsting

Miljöpartiet vill att det ska vara smidigt och enkelt att åka kollektivt. En kollektivtrafikresa ska vara behaglig, fler ska få plats och välja att resa med kollektivtrafiken och biljettsystemet ska vara prisvärt och enkelt att förstå. Det ska vara enkelt att köpa biljetter.

Stockholmsregionen behöver en modern kollektivtrafik som är tillgänglig och där resenärernas framkomlighet underlättas, enligt Miljöpartiet som vill att resandet ska präglas av trygghet, bra service och en stark miljöprofil. Tydlig information kring tidtabeller, biljetter och trafikstörningar samt kartor ska finnas på stationer, hållplatser och digitalt. Kontroller ska ske ute i trafiken av medarbetare som rör sig inom den spårburna trafiken samt på bussar och båtar.

Kontakt
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa