Öppet brev till Centerpartiet om öppna tunnelbanespärrar

Öppet brev till Centerpartiet om öppna tunnelbanespärrar

Öppet brev till Gustav Hemming, Miljö- och skärgårdslandstingsråd för Centerpartiet,

Bästa Gustav,

Miljöpartiet välkomnar Centerpartiets besked att ni nu svänger i en rad kollektivtrafikfrågor.C har i stort sett lagt Miljöpartiets budget i kopieringsmaskinen, och vill nu slopa spärrarna i tunnelbanan, öppna bussarna för påstigning i alla dörrar, samt införa effektivare biljettkontroller.

Detta är frågor som Miljöpartiet drivit under två mandatperioder, utan att nå något gehör hos Alliansen. Centerpartiet har de senaste åtta åren suttit i en koalition som slängt bort hundratals miljoner på innefektiva spärrar och misslyckats med upphandlingen av kontrollanter. Inte ens
under försökstiden för bättre framkomlighet på linje 4 har ni tillåtit accessläsare i bussarna för att kunna pröva påstigning i alla dörrar. En omsvängning under galgen är naturligtvis bättre än inte alls, men Centerpartiet har långt kvar för att kunna visa någon trovärdighet i dessa frågor.

Att Centerpartiet nu också vill satsa på en uppgraderad busstrafik och införa superbussar, är även det välkommet. Miljöpartiet driver denna fråga och har också förslag på linjer i vårt kollektivtrafikprogram, Kollektivtrafik 2.0. Men Miljöpartiet ställer inte superbussar mot spårvagnar. Vi menar att olika trafikslag fyller olika funktion, och vi behöver satsa på en mångfald av utbyggnader av
kollektivtrafiken.

Tyvärr sitter ni i Centerpartiet fast i en koalition som förbundit sig att bygga Förbifart Stockholm. Därför har ni inte heller några pengar över till att göra de kollektivtrafiksatsningar som verkligen behövs. Vill Centerpartiet verkligen bli ett kollektivtrafikparti så väntar vi nu på en omsvängning (återgång till C:s
ursprungliga politik), även i denna fråga.

Vi i Miljöpartiet ser stora möjlighet att samarbeta för en öppen och modern kollektivtrafik. Vill ni i Centerpartiet vara med?

Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson, Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.