Vi behöver blocköverskridande lösning för kollektivtrafiken

Vi behöver blocköverskridande lösning för kollektivtrafiken

Miljöpartiet sträcker ut en öppen hand till den moderatledda alliansen, för att hitta en gemensam lösning för hur vi ska klara att öka andelen som åker kollektivt, för en hållbar Stockholmsregion. SL har tagit fram ett omfattande underlag som visar på enorma utmaningar, som vi bara kan lösa tillsammans, säger Yvonne Blombäck (MP).

– SL har gjort ett mycket omfattande och värdefullt underlag som visar att vi inte kommer nå de mål för kollektivtrafiken som är nödvändiga för en hållbar utveckling i Stockholmsregionen. Sällan har vi haft en rapport som ger en så tydlig bild av den utmaning vi står inför i Stockholms läns landsting. Vi måste komma överens över blockgränserna för hur vi ska tackla det, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Det är nödvändigt att höja kollektivtrafikandelen, alltså att en större andel av stockholmarna väljer kollektivtrafiken framför bilen. Det nationella målet är en fördubbling och även i vår regionala utvecklingsplan finns målet med en ökad kollektivtrafikandel med. Rapporten från SL visar däremot att vi inte bara kommer misslyckas med att nå målet utan att vi är på väg åt fel håll. Till 2020 kommer andelen att minska även om vi genomför alla de projekt som finns med i landstingets plan, säger Yvonne Blombäck (MP).

På Trafiknämndens möte idag kommer Miljöpartiet föreslå att rapporten ska kompletteras med en fördjupad analys av vilka effekter det skulle få att snabba på investeringar i kollektivtrafiken som redan är planerade, vad mer som kan göras på kort och lång sikt, samt att en studie genomförs för hur trängselskatten kan utvecklas för att på ett bättre sätt bidra till att öka kollektivtrafikandelen.

– Efter de kompletteringar som vi föreslår hoppas vi att vi kan sätta oss ner tillsammans över blockgränserna och komma överens om hur det som sägs i SLs rapport kan bli en utgångspunkt i landstingets budgetdirektiv och långsiktiga ekonomiska planering, säger Yvonne Blombäck (MP)

För mer information:

Yvonne Blombäck, gruppledare och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 27, yvonne.blomback@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09