Fotograf: Mattias Diesel Näslund

Beslut om stambanorna måste bygga på rättvisande kalkyler

I en debattartikel i Dagens Industri skriver MTR tillsammans med företrädare för branschorganisationen Tågföretagen att de nuvarande trafikprognoserna och samhällsekonomiska kalkylerna för investeringar i nya järnvägar måste ses över. Bristerna i de svenska prognos- och kalkylmodellernas utformning och tillämpning riskerar annars visa på felaktiga effekter vilket leder till uteblivna investeringar i infrastrukturen.

– Det svenska järnvägssystemet är efter decennier av kraftigt ökat tågresande fyllt till bristningsgränsen och det behövs nu ett väl underbyggt beslutsunderlag för att Sverige ska kunna göra rätt prioriteringar och snabbt ställa om transportsektorn för att nå Sveriges ambitiösa klimatmål, säger Henrik Dahlin, vd MTR Nordic. Som vi påpekar i debattartikeln måste de sedan länge kända bristerna i prognos- och kalkylmodellerna en gång för alla åtgärdas så att vi kan få en saklig faktabaserad debatt om utvecklingen av det svenska transportsystemet.

Läs hela debattinlägget i Dagens Industri.

Carl Fredrik Johansson

Presskontakt Tf. Presschef +46 76-641 18 59
Julia Valentin

Presskontakt Head of Corporate Communications +46 70 200 30 89

MTR Nordic Group består av sju bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management, MTRX och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med närmare 6 000 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor.

MTR har sedan starten i Sverige 2009 visat att bolaget är en långsiktig partner med hög leveransprecision. På de 12 år som MTR ansvarat för tunnelbaneverksamheten i Stockholm har punktligheten gått från 91 procent till 99 procent för 2020. För pendeltågen landade punktligheten 2020 på 96 procent och blev därmed det punktligaste året någonsin. För att uppnå en så hög punktlighet både för krävs ett strukturerat arbete inom hela verksamheten, god samverkan med externa parter, robust trafikplanering och ett stabilt fordonsunderhåll, samt engagerade kollegor som varje dag, året om bidrar i förbättringsarbetet.

Rålambsvägen 17