Här är PR Awards jurymedlem Matilda Adelborg:  “PR är viktigt eftersom det bygger förtroendekapital”

Blogginlägg -

Här är PR Awards jurymedlem Matilda Adelborg: “PR är viktigt eftersom det bygger förtroendekapital”

Mynewsdesk är stolta över att tillkännage en av de tidigare vinnarna av PR Awards, Matilda Adelborg, som en av jurymedlemmarna i Nordic PR Awards 2023. Efter 8 år i PR-branschen kan Matilda se tillbaka på titeln «Årets PR-personlighet» samt dela massor av kunskap, råd och perspektiv till andra kommunikatörer där ute.

Matilda Adelborg började sin karriär inom PR på fastighetstjänsten Booli, och därefter på marknadsplatsen Blocket, innan hon gick vidare till logistikföretaget Bring där hon idag är PR-ansvarig för Sverige och Danmark.

På Blocket vann hon PR Awards-titeln "PR Personality of the Year 2020", vilket innebär att Matilda har stor kunskap om Mynewsdesk PR Awards och en välförtjänt plats i årets jury.

Ser man på kategorierna för i år lyfter Matilda fram två av dem som extra intressanta och hon berättar vad hon ser fram emot att gräva djupare inom när det kommer till juryarbetet:

– Det har hänt mycket inom kommunikationsområdet om man tittar på innovation och teknik de senaste åren, så jag ser fram emot att titta närmare på kategorin "Best Innovative Communication". Medielandskapet blir allt mer granskande och målgruppen kräver mer transparens. Jag är också väldigt taggad på kategorin "Most Impactful Crisis Communication" då vi har sett många exempel på både bra och mindre bra krishantering det senaste året.

På frågan varför PR tilltalar henne säger hon att det beror på kombinationen av att PR kan ge snabba resultat med möjligheterna att bygga förtroende, förändra attityder och uppfattningar genom effektiv kommunikation, hon utvecklar:

– PR är viktigt eftersom det bygger förtroendekapital. När vi ägnar oss åt PR måste vi vara 100 % säkra på att informationen är korrekt och sann, och vi måste noga tänka igenom varför vi valt ett visst tillvägagångssätt framför ett annat.

Och på tal om effektiv kommunikation – en av de bästa lärdomarna hon har tagit med sig kommer från en tidigare kollega, en enorm inspiration när det kommer till just effektiv kommunikation:

– En av mina största branschinspirationer var när jag fick möjligheten att arbeta nära talespersonen Claudia Wörmann, som är en stor inspiration när det gäller att tala till målgruppen med ett språk som vanliga människor förstår. Att använda svåra ord kan få dig att framstå som smart, men om ingen förstår dig kommer du inte nå ut.

När vi frågar Matilda vad hennes eget bästa råd är till alla som är nya inom PR- och kommunikationsbranschen är listan lång – och bra:

– Observera vad andra gör, hitta inspiration och förbättra det. Våga testa nya saker. Se till att din PR och kommunikation ligger nära företagets strategi. Lär dig hur du prioriterar, vad som är viktigast här och nu – och vad som får störst effekt. Som nykomling inom kommunikation och PR tycker jag också att det är viktigt att inte underskatta värdet av att vara lätt att samarbeta med – både när det kommer till journalister och kollegor, avslutar Matilda.