Gå direkt till innehåll
Möt PR Awards jurymedlem Hilde Tunge: “Jag strävar efter att arbeta med projekt som gör samhället bättre”

Blogginlägg -

I årets jurypanel för Mynewsdesk PR Awards deltar den seniora kommunikationsrådgivaren Hilde Tunge från Norge. Hilde började sin PR-karriär inom extremsport, och med en passion för att bekämpa greenwashing har hon samlat på sig många intressanta erfarenheter som vi nu ska ta en närmare titt på.

Med en kandidatexamen inom PR, kommunikation och media, en pågående master i teoretisk journalistik, samtidigt som hon arbetar som senior rådgivare på kommunikationsbyrån Apriil, råder det ingen tvekan om att Hilde Tunge är driven inom sitt område.

Hon inledde sin karriär inom branschen som PR- och kommunikationschef för den norska extremsportfestivalen X2 Festivalen i tre år. Efter det har hon arbetat med olika byråer i Oslo och hållt på med extremsporterna efter arbetstid.

– Jag älskar den flexibla och snabba miljön på en byrå och den norska marknaden är intressant att arbeta på. Vi skiljer oss mycket från de andra nordiska länderna, så det är alltid givande att arbeta över gränserna och lära av varandra, säger Hilde.

Hilde ser sig själv som en allrounder när det gäller PR och tycker om att arbeta med B2B-segmentet.

– Det finns så mycket som ännu inte har gjorts i så många branscher och det fascinerar mig verkligen. Jag älskar att arbeta med disruptiva företag som inte är rädda för att ta chanser i sin kommunikation för att sticka ut.

Det är också anledningen till att "Best Innovative Communication" är en av de kategorier som sticker ut för henne i Mynewsdesk Nordic PR Awards 2023.

– Även om alla kategorier i årets Nordic PR Awards är spännande, finns det två kategorier som sticker ut för mig och "Best Innovative Communication" är en av dem. Som sagt, jag har en stark förkärlek för disruptors. Jag hoppas få se några banbrytande idéer från finalisterna i år. Kriser driver ofta innovation, och jag förväntar mig att det kommer att återspeglas i arbetet som görs i år.

"Mastering Measurement" är den andra kategorin som väcker hennes intresse.

– Jag är besatt av att sätta upp, och uppnå, meningsfulla mål. PR- och kommunikationsinitiativ förlorar sitt syfte om vi inte kan mäta deras inverkan på ett korrekt sätt, förklarar Hilde.

Att mäta resultaten av PR-insatser är också ett av de områden som Hilde pekar ut som det mest utmanande aspekten inom PR och kommunikation.

– Branschen saknar kunskap om de bästa mätmetoderna, och det är ofta svårt att övertyga företag att investera tid och resurser i korrekta mätningar. Det blir en ändlös cykel - ovilja att investera i PR på grund av oförmåga att se fördelarna, och ovilja att investera i att mäta dessa fördelar, vilket resulterar i en brist på förståelse för fördelarna med PR-initiativ.

När vi frågar Hilde varför PR tilltalar henne delar hon med sig av två aspekter:

– Jag strävar efter att arbeta med projekt som kan göra samhället bättre, PR- och kommunikation erbjuder möjligheter för att göra en påtaglig skillnad. Det är otroligt tillfredsställande att bevittna den förändring i samhället, politiken och människors tankar och handlingar som god kommunikation kan åstadkomma, förklarar Hilde

– Den andra aspekten är hur snabbt tempot är. Mitt intresse för nästan allt är ofta över genomsnittet och mitt jobb tillfredsställer min nyfikenhet varje dag. Jag är väldigt engagerad i samhällsfrågor och måste hålla mig uppdaterad om aktuella händelser som en del av mitt arbete och får diskutera det varje dag med några av de smartaste människor jag känner – mina kollegor. Jag älskar det!

Hilde har också ett stort intresse för, och erfarenhet av, förnybar energi och kraftproduktion. Under hela sin karriär har hon arbetat i olika roller inom detta område, bland annat med producenter, utvecklare, handlare, forskare och myndigheter.

– Det har gett mig ett brett perspektiv på PR- och kommunikation i den här branschen, vilket jag tycker är givande. Jag brinner också för att bekämpa greenwashing och hjälpa organisationer och företag som gör skillnad att få det erkännande de förtjänar i samhället och i media, säger Hilde.

Och på tal om att få det erkännande de förtjänar har Hilde ett tydligt budskap till alla som funderar på att nominera till årets Nordic PR Awards:

– Genom att skicka in en nominering kan du skörda frukterna av det hårda arbete du har investerat. Många PR- och kommunikationsexperter kämpar för att effektivt kommunicera vikten av sitt arbete internt, att få ett pris är ett bra sätt att visa varför det är viktigt.