Vad är syftet med värderingsdriven PR?

Vad är syftet med värderingsdriven PR?

Varumärken har aldrig kommunicerat så mycket om hållbarhet och värderingar som nu, och aldrig har de gjort det så dåligt. Konsumenter har heller aldrig varit mer förvirrade över vad som är vad i varumärkens hållbarhetskommunikation.* Begreppet värderingsdriven används i den utsträckning att det förlorar all mening. Frågan är om det finns någon anledning att fortsätta?

Företag som drivs av ett tydligt syfte växer i genomsnitt tre gånger snabbare än konkurrenterna.* Idag finns det många konsumenter som vill stödja företag som har ett syfte som sträcker sig bortom lönsamhet och som har ett tydligt fokus på hållbarhet. När vi idag pratar om hållbarhet inkluderar det miljömässiga, sociala och jämlikhetsaspekter som syftar till att driva förändring.

Det leder oss till dagens buzzword: Värderingsdriven PR, där företag över hela världen fokuserar på sociala och miljömässiga frågor.

Genom att företag anammar socialt ansvarstagande kan de attrahera medvetna konsumenter och skapa en positiv effekt, samtidigt som de ökar försäljning och resultat. Många varumärken väljer också att samarbeta med olika välgörenhetsorganisationer för att ge sina kunder och nätverk möjlighet att bidra till ett globalt ändamål. Den här typen av värderingsdriven kommunikation är dock inte hållbar i sig själv utan kräver förtroende och genuin omtanke. Praktiska PR-råd trycker på vikten av att bygga förtroende innan du kan förmedla företagets värderingar.

Det kan säkert stämma, men verklig förändring börjar först när du visar vad varumärket står för.

Därför är det aldrig en bra idé att övervärdera ditt varumärke eller din produkt (Hur klimatneutral är egentligen klimatneutral? Och vad betyder det att återställa miljön?). Här är det alltid bäst att inte lova mer än du kan hålla.

Öppen kommunikation, etiska riktlinjer och ett åtagande att hålla sitt löfte är en bra början.

Nästa steg är själva syftet i sig. Vi kan inte låta syftet bli en taktik eller ännu ett till modeord, vi behöver vara bättre än så. Det innebär att vi måste vara beredda på att jobba hårdare för att omvandla ord till handling.

För att kunna ta nästa steg och agera behöver fler företag leva sina värderingar, och lita på att det i sin tur leder till målgruppens fortsatta förtroende och relation till varumärket.

Vissa företag drivs enbart av lönsamhet. Som tur är finns det också allt fler företag som inser att det måste finnas en balans mellan lönsamhet och hållbarhet om det ska fortsätta finnas en planet för företag att vara lönsamma på.

För att säkerställa att syftet verkligen blir en del av ditt företag måste det finnas förståelse för hållbarhetsinitiativ internt, hela vägen från säljare till ledningsgruppen. Det måste också implementeras i företagsstrategin och de mätbara affärsmålen.

“Syftet med en verksamhet borde inte vara pengar. Det borde handla om ansvar. Det borde handla om samhällsnytta, inte ens egna girighet.”*

Det här är ord från miljö- och samhällsaktivisten som grundade The Body Shop. Ord som inspirerade mig att vilja jobba där jag gör idag.

Så hur går man vidare från ord till handling? Varumärkesaktivism är ett av de effektivaste sätten för varumärken att uppfylla sitt syfte och samtidigt kommunicera det internt och externt. Varumärkesaktivism kan handla om att samla in underskrifter, protestera och stå på barrikaderna. Men det är mycket vidare begrepp än så och tar sig alla möjliga uttryck.

Precis som aktivism inspirerar varumärkesaktivism till social eller politisk förändring. Det handlar om att stå upp för något, ofta en orättvisa som behöver förändras.

Så hur kommer man i gång och hur håller man sig motiverad?

Din främsta uppgift som förändringsledare är att fortsätta informera och utbilda både dig själv och din omgivning.

Känner du din målgrupp tillräckligt väl för att kunna avgöra vad de verkligen bryr sig om? Vad gör dem upprörda och engagerade?

Borde du fokusera på jämställdhet? Miljöfrågor? Eller både och? Vad skulle ditt företag kunna engagera sig i som ligger i linje med varumärkets värderingar?

Ju mer transparenta vi är i vår kommunikation desto mer bjuder vi in vår omgivning att engagera sig, ifrågasätta och utmana oss.

När vi uppmuntrar människor att skriva på namninsamlingar eller byta ut engångsartiklar samtidigt som vi fortsätter att påverkas av utmaningarna i samhället, skapar vi en intern och extern beteendepåverkan som faktiskt leder till förändring. Ibland med små steg och ibland med stora, men där alla steg räknas.

Det här förhållandet mellan olika påverkansfaktorer är förmodligen den största utmaningen och den mest värdefulla tillgången som vi kan skapa med värderingsdriven kommunikation.

Så med det sagt…

Syftet med värderingsdriven PR är att göra allmänheten informerade, sedan upprörda, sedan inspirerade och förhoppningsvis i slutändan engagerade till handling.

Matilda Wiechel,
Activism & Communications Manager The Body Shop Sverige och Danmark

Källa 1: Sustainable Brand Index 2019

Källa 2: https://www2.deloitte.com/us/en/insights/topics/marketing-and-sales-operations/global-marketing-trends/2020/purpose-driven-companies.html