Möt Åsa Blomberg, juryordförande i PR Awards: ”PR är det smartaste sättet att förmedla ett budskap på”

Blogginlägg -

Med lång erfarenhet inom PR och en passion för människor och kommunikation passar Åsa Blomberg perfekt som juryordförande i årets PR Awards – en roll som hon ser fram emot att ta sig an.

– Jag älskar innovation! Kreativitet och innovation skapar bra och framgångsrik PR med nya tillvägagångssätt. Därför ser jag särskilt fram emot att titta närmare på bidragen i årets nya kategori: Best Innovative Communication, säger Åsa.

Åsa är en erfaren ledare med expertis inom affärsutveckling, kreativt tänkande, internkommunikation, kriskommunikation samt strategisk och operativ PR.

– Jag började egentligen i reklambranschen men upptäckte tidigt PR och fastnade direkt, säger Åsa.

Hon var med och grundade en PR-byrå som särskilt fokuserade på att göra världen till en bättre plats, något som verkar löpa som en röd tråd genom hela hennes karriär. Sedan 2021 är hon marknads- och kommunikationschef på Myrorna, Sveriges äldsta second hand-kedja inom kläder och inredning.

– PR är viktigt för att det skapar trovärdighet. Det slår reklam alla dagar i veckan! Och det är också därför som PR tilltalar mig, det är det smartaste sättet att förmedla ett budskap på. Oavsett om det är internt eller externt är trovärdigheten från PR svårslagen. Och ofta, men inte alltid, är det också kostnadseffektivt.

När det gäller framtiden inom PR och kommunikation tror Åsa att transparens kommer att vara avgörande för de som jobbar inom branschen.

– Jag tror att vi kommer att se en förändring i hur PR bedrivs. Från politik och hela vägen till konsument-PR, människor vill inte bli lurade. Billiga knep duger inte längre.

När det kommer till andra utmaningar i branschen påpekar Åsa det ständiga flödet av irrelevant information.

– Bruset av irrelevant information som vi står ut med dagligen gör det svårare att nå ut med kommunikation till din målgrupp, även om den kan vara extremt relevant för dem i stunden.

När vi frågar Åsa om hennes bästa råd till dem som är nya i branschen är hennes svar att läsa, observera och ställa frågor – men hon menar att rådet inte bara gäller för nykomlingar.

– Håll dig nyfiken, oavsett hur gammal du är eller hur länge du varit i branschen. Nyfikenhet är det bästa bränslet för kreativitet om du frågar mig.

Ett annat tips, som också är hennes egna inspirationskälla inom branschen, är att ta del av andra PR-kampanjer.

– Jag tittar dagligen på kampanjer, både bra och mindre bra, eftersom det ger perspektiv. Jag måste också nämna två böcker som jag läste för många år sedan som gjorde starkt intryck: ”Spin Cycle” och ”The Father of Spin”. De fick mig att inse den sanna kraften av PR och jag får fortfarande rysningar när jag läser dem, säger Åsa.

Nomineringarna till Nordic PR Awards 2023 stänger om cirka två veckor och Åsa gör sig redo för att gå igenom alla nomineringar som kommer in. Och till de som fortfarande funderar på om de ska nominera eller inte är Åsas budskap tydligt:

– Nominera dig själv till Nordic PR Awards bara för att få äran att bli nominerad. Det kommer att höja moralen och öka engagemanget inom företaget. För att inte tala om de positiva effekterna av att vara en del av en intressant och mångsidig grupp av nominerade.

Nominera till Nordic PR Awards här!