#How2PR: Därför hör PR och sociala medier ihop

#How2PR: Därför hör PR och sociala medier ihop

Bara för några år sedan var PR och sociala medier två separata discipliner, men på senare tid har de börjat växa samman. Varför är det så? Vi pratade med Sofie Cismas, PR & Social Media Manager på Smartphoto, för att reda ut det hela.

En kreativ och idésprutande content marketer, storyteller och copywriter som brinner för att inspirera och sätta berättelsen i en större kontext och underlätta köpprocessen. Så väljer Sofie Cismas, PR & Social Media Manager, att beskriva sig själv. Hon har arbetat med marknadsföring de senaste tolv åren och sedan 2013 kallar hon Smartphoto sin arbetsplats. Under åren har hon bland annat varit ansvarig för content marketing och kundrelationer.

Idag är Sofies tjänst fördelat på tre olika ansvarsområden: sociala medier, partnership och PR. Det blir en hel del fokus på Facebook, Instagram, företagsbloggen samt kontakt med influencers.

- En vanlig arbetsdag är det främst sociala medier som tar upp mycket av min tid. Jag ansvarar för hela arbetsflödet, från planering till copy, bildredigering, publicering och uppföljning. Smartphoto är väldigt aktiva i de kanaler vi finns representerade i, både gällande publicering och interaktion. PR arbetet kommer mer i perioder, till exempel i samband med stora lanseringar och satsningar inom företaget. Det samma gäller våra partnersamarbeten. Här handlar det både om att hitta nya möjliga partners men också att underhålla befintliga samarbeten.

Arbetar man inom e-handel, utan fysiska butiker, faller det sig ganska naturligt att lägga mycket fokus på onlinemarknadsföring och använda sig av både Facebook (och Instagram) samt Google för att nå ut med budskapet.

- Synlighet på internet i allmänhet och Google i synnerhet är helt avgörande för vår överlevnad. Smartphoto fokuserar på att synas på rätt plats vid rätt tillfälle. I vår marketing mix ingår givetvis Adwords, frekvent SEO-arbete och affiliate marketing samt mycket mer av det vi idag kallar “traditionell digital marknadsföring”. Vi ser till att få en bra spridning i sammanhang och kanaler där vår målgrupp rör sig, säger hon och fortsätter:

- Vad gäller sociala medier har vi låtit två saker styra val av plattformar, våra egna resurser samt analys av vår målgrupp finns representerad. Förutom detta så har vi en produkt där bildmaterialet är extremt viktigt och därav valdes vissa nätverk bort.

Vad är det med sociala medier som tilltalar dig?
- Jag har arbetat inom e-handel i fyra år och har saknat den faktiska kontakten med våra kunder. Visst fanns det information om kunderna genom analys av resultat, men vilka kunderna faktiskt är upplevde jag inte i min vardag. Även fast vi inte har en fysisk butik så får jag genom sociala medier lära känna våra kunder på ett mer personligt sätt. Jag inspireras dagligen av våra kreativa kunder, som dessutom är frikostiga med att dela med sig av vad de skapat i sociala medier.

Tidigare har marknadsföring och PR varit separerade från varandra, men det börjar bli allt vanligare att man får en roll som innefattar både sociala medier och PR. Sofie är inte ett dugg förvånad över utvecklingen, utan välkomnar den med öppna armar.

- Nämn till exempel en tidning/magasin som idag inte finns representerad i sociala medier? För oss handlar PR mycket om att bygga relationer och hitta nyckelpersoner (oavsett om det är influencers, journalister eller kunder) som kan sprida vår nyhet, vårt varumärke eller pågående aktivitet. Jag skulle till och med vilja dra det så långt att även lägga in en naturlig koppling till partnership; några av våra största influencers är andra företag som delar samma målgrupp som vi. Samtliga kanaler handlar om att få ut ett budskap. Däremot skiljer sig både innehållet och hur det paketeras beroende på vilken kanal det ska publiceras i.

På vilket sätt har sociala medier påverkat medierelationer? Hur kan kommunikatörer dra nytta av digitala kanaler och plattformar?
- Framförallt upplever jag att sociala medier hjälper till att bygga relationer på ett mer avslappnat och naturligt sätt. Här tillåter vi oss att vara mer personliga och nära mottagaren. Sociala medier är en utmärkt plattform att ”flörta” med media och våga tänka lite utanför den traditionella PR-boxen.

Kommunikatörer kämpar ofta med små eller minskade budgetar. En stor bov i dramat som komplicerar det hela är alla nya kanaler och format. Frågor kring var man ska annonsera eller vilken målgrupp man ska nå ut till kan enkelt ge huvudvärk.

- Tidigare kunde kommunikatörer mer följa en allmän princip och ”enkelt” dela upp sin budget i de traditionella tårtbitarna; annonsering, kampanjer och events. Idag har det tillkommit så många fler möjligheter - SEO, SEM, content marketing, social media, PR för att nämna några - medan budgeten har förblivit densamma. Vågar du som kommunikatör avsätta delar av den befintliga budgeten till nya aktiviteter som inte är lika beprövade?

Vilket råd skulle du ge till någon som börjar arbeta med PR och kommunikation idag? Vad tror du skulle hjälpa dem göra ett bra jobb?
- Våga testa och var inte rädd för att göra fel, men var samtidigt ödmjuk och samla på dig så mycket kunskap du bara kan tidigt i din karriär. Stressa inte, utan låt det ta tid att bygga din karriär och hoppa inte upp på en för hög häst från början utan se till att bygga upp en stabil bas att stå på först, säger hon och avslutar:

- Men du måste våga och tro på dig själv och dina idéer. Det största misstaget du kan göra är att bara spela med säkra kort. Testa dig fram och kom ihåg att vårda befintliga relationer, vare sig det är med kollegor, kunder, journalister eller influencers/bloggare. Vad som fungerar för just dig och ditt företag kommer snabbt att visa sig. Och var beredd på att du arbetar i ett föränderligt landskap. Låt därför din egen nyfikenhet bli en del av ditt arbete. Var lyhörd och uppdaterad.