#How2PR:  "Ryktet om Facebooks död överdrivet"

#How2PR: "Ryktet om Facebooks död överdrivet"

Robert Tjernberg är kvällstidningsräven som sadlat om och hittat lugnet i Alingsås där han arbetar med kommunikationsfrågor för kommunen. Efter tio år som journalist på bland annat Expressen, Jönköpings-Posten och GT arbetar han sedan två och halvt år på “andra sidan” och det blir ett stort fokus på sociala medier, press, rörlig bild - och fika!

Det där sistnämnda återkommer vi till i ett senare skede av intervjun. Vi börjar i en annan ände. Alingsås är, med sina 40,000 invånare, en medelstor svensk stad och har ett gäng intressenter som man måste nå med sin kommunikation. Genom att kontinuerligt testa nya grepp har nu Robert och Maria Thyrell, kommunikationsstrateg på Alingsås kommun, hittat en bra balans i sitt informationsflöde.

- Det traditionella med hemsidan är överlägset när folk söker särskilda tjänster eller specifik, så att säga tidlös, information. Men i vår utåtriktade kommunikation jobbar vi väldigt aktivt med sociala medier, säger Robert och fortsätter:

- Enligt analysföretaget Smampion är vi bland de kommuner som är mest aktiva på Facebook i landet, och vi brukar hamna i topp även vad gäller vårt arbete på Instagram. Vi märker att Facebook och Instagram är kraftfulla kanaler för att nå många och få snabb spridning. Även bland yngre invånare så är ryktet om Facebooks död klart överdrivet.

Det här med rörlig bild är något som de arbetar hårt med. Sedan en tid tillbaka har duon introducerat “Kommunen i korthet,” en nyhetssammanfattning i videoformat som publicerar varje fredag. Det hela har slagit väl ut, med en hög engagemangsgrad bland följarna.

- Många vill ha koll på det som händer i Alingsås, men är inte alltid sugna på att läsa allt vi har i våra flöden, eller särskilt intresserade på att klicka sig vidare för att själva scanna av. En filmad sammanfattning i veckan ökar tillgängligheten. Jag och Maria jobbar nära i de här frågorna och försöker hela tiden pusha varandra till nya idéer. Det har lett till en del arbete med rörlig bild inom exempelvis jobbrekrytering och vi har en del ytterligare tankar i pipelinen som förhoppningsvis snart kan lämna idéstadiet.

På vilket sätt använder ni video generellt i er kommunikation?
- Från mitt decennium i journalistbranschen har jag med mig ett reportagetänk från den världen som jag ser direkt kan överföras i PR- och kommunikationsarbetet för en kommun. Mycket av det vi gör i filmväg blir därför klassiska nyhetsinslag i ny form. Det hjulet funkar och är redan uppfunnet. Många jobbar ganska mycket med KIT-stilen just nu och vi har nosat på den med. Jag tror på att vara öppen för att olika sätt lämpar sig bra vid olika tillfällen. En annan grej vi har haft är filmer från kommunen där tittare sedan fått gissa var vi är.

Att arbeta med video brukar dock resultera i högre utgifter - främst i form av utrustning, redigeringsprogram och i vissa fall hjälp med produktion - i jämförelse med de som produceras i text. Men Robert (som löser det hela in-house) får det hela att gå ihop, mycket tack vare sitt fokus på nuet.

- Jag tror i och för sig att strategier, årshjul och kommunikationsplaner är en stabil grund för allt kommunikationsarbete. Som gammal kvällstidningsräv vet man dock att planer kan raseras på några sekunder och då gäller det att snabbt komma upp med nya idéer och vara flexibel. Jag tror man lika gärna kan börja i den ändan. Vilka frågor är viktiga idag? Hur kan vi presentera dem på ett intressant och lättillgängligt sätt för vår målgrupp? Sedan behöver det inte vara dyrt: en iphone, en mygga och lite fantasi räcker långt!

Du har en bakgrund som journalist och har således erfarenhet från “båda sidor”. Vilka är dina bästa tips till kommunikatörer som vill ha en bra relation med journalister?
- Bygg ett förtroende. Det första man måste ha är respekt för journalistens roll och den journalistiska integriteten. Försök inte att styra en journalists arbete utan presentera din idé eller pitch för journalisten och låt honom eller henne sedan göra en journalistisk bedömning. Lär dig också att se vilka av dina nyheter som har nyhetsvärde, vilka som inte har det och i vilken typ av journalists ögon den eventuellt har det. Sätt dig in i journalistens situation och bli bra på att känna in vad som ger hans eller hennes publik ett reellt värde. Och benämner du en artikel med ordet annons, behöver du omgående ta snabbkursen i mediekunskap. Eller skaffa dig en vän som är journalist att testa dina kunskaper på.

Och så var det ju det här med fika. Alingsås är Sveriges cafétätaste stad i världens största fikanation, något som Robert och övriga gänget på Alingsås kommun basunerade ut och startade en kampanj kring under fjolåret - och det gav resultat.

- Press och PR-arbetet underlättas otroligt mycket genom tillgång till olika typer av tjänster och utan Mynewsdesk har jag till exempel svårt att se hur vi skulle kunnat få så stor nationell och internationell spridning på ”The Capital of Fika”. När man gör en satsning som omnämns i DN, Expressen, The Guardian och USA Today är man rätt glad att man hade verktygen för att lyckas. För att inte tala om hur det underlättar i arbetet med lokal press som är en av våra viktigaste externa kanaler.

Alingsås - The Capital of Fika. Staden lyfts fram i en reportageresa som publicerades i USA Today.

Vilka företag eller varumärken är riktigt bra på att skriva inspirerande innehåll?
- Oatly. Att nämna dem är kanske att slå in en öppen dörr och många som läser detta följer dem säkert redan. Men de har en otroligt bra röd tråd i allt de gör och framför allt skapar de en story som är större än de själva. De har förstått att dagens mottagare och konsumenter är mindre intresserade av produkt, men mer intresserade av livsstil och vad produkten ger dem i form av tillfredsställelse och känsla. Älskar också deras Oatly TV och Oatfinder.

- Svenska Kyrkan. Jag har flera gånger imponerats av hur snabbt Svenska Kyrkan hakat på globala och nationella aktualiteter och gjort till sina, till exempel som spinnet på påskuppropet för flyktingbarn för några år sedan. I övrigt är be.svenskakyrkan.se en sjukt bra lösning på hur något centralt i verksamheten kan digitaliseras och användas som budskapsbärare. Jag vill också nämna en av deras infofilmer om konfirmation i stil med NowThis/KIT som jag plockade upp på deras Youtube-kanal.