Här är vinnarna i årets upplaga av Nordic PR Awards

Här är vinnarna i årets upplaga av Nordic PR Awards

I över ett decennium har Mynewsdesk arrangerat Nordic PR Awards för att hylla organisationer som har lyckats med sitt PR-arbete under det senaste året. Igår, under den årliga galan på Nordic Light Hotel, tillkännagavs årets vinnare.

Efter att ha granskat hundratals inskickade nomineringar med utmärkta exempel på PR- och kommunikationsarbete har Mynewsdesk, tillsammans med en extern grupp med experter, kommit överens om vinnarna av årets Nordic PR Awards.

Med stöd av data från Mynewsdesks plattform har nomineringarna granskats och analyserats, och deras kreativitet har bedömts. Prestanda, engagemang och räckvidd hos nomineringarna har beaktats tills endast en organisation återstod i varje kategori.

Och vinnarna av årets Nordic PR Awards, som hyllades under galan, är:

GeBlod har visat en enastående framgång i att nå sin målgrupp med ett hjärtligt och livsviktigt budskap. De navigerar proffsigt i ett medielandskap där volymen är hög, med ett budskap om liv och död som kan verka lite skrämmande, och med en mycket begränsad budget. Trots detta är resultatet sensationellt, och varumärket och dess syfte är nu välkänt. Många liv räddas tack vare organisationens enastående arbete med att upplysa allmänheten om vikten av att ge blod.

Lelo visar en äkta innovationsanda genom att medvetet pressa gränser och visa ett stort engagemang både för sina kunder och sin roll i samhället. Det är lätt att se ett behov från konsumenten och anpassa sina taktiker och marknadsföring för att passa dessa behov och kalla det innovation. Något som är mycket svårare är att se vad som redan finns och hitta vad som saknas. Detta skiljer en följare från en ledare och ett företag i mängden från en pionjär. Lelo är både en ledare och en pionjär.

Tekniska museet har visat att det inte bara handlar om volym eller räckvidd, utan även om relevansen i berättelsen – speglar den uppmärksamhet vi får vårt varumärke och det budskap vi vill få ut till våra viktigaste målgrupper? Tekniska museet använder mätning och analys inte bara för att dokumentera att de kan generera täckning i media, utan också som ett sätt att lära sig, förbättra och göra nödvändiga justeringar i hela sin kommunikationsstrategi och sina relationer med media.

Hjärt-Lungfonden visar en variation av nyhetsinnehåll som sträcker sig från debattartiklar och fakta, till utbildande och informativa nyheter och har ett mål att inspirera genom proaktiva aktiviteter för att främja folkhälsan. Deras nyhetsrum är för alla, de upprätthåller en pågående och relevant dialog med media och prenumeranter och skapar på ett snyggt sätt en bro mellan deras nyhetsrum och sociala medier.

Ford har ett nyhetsrum som används till fullo. De publicerar en stor variation av både pressmeddelanden, nyheter och blogginlägg – och har välskrivna texter kombinerat med fantastiska bilder. De använder i tillägg alla de olika verktyg som finns tillgängliga i nyhetsrummet, från att se till att tagga sina nyheter med relevanta nyckelord till att använda högkvalitativa videor.

Cappelen Damm utnyttjar samtliga möjligheter i sitt nyhetsrum – perfekt för en organisation som har en stor bredd i de berättelser de delar. Med en omfattande portfölj och berättelser som var och en kräver sin egen distinkta presentation har de hittat en egen, tydlig röst i kommunikationen. De utmärker sig också för sitt unika sätt att involvera flera delar av samhället i sin kommunikation.

Löfbergs har med frekventa publiceringar under hela det senaste årtiondet maximerat användningen av, och potentialen i, sitt nyhetsrum. De visar en djup förståelse och passion för PR med sina engagerande berättelser, välskrivna texter och ett brett spektrum av ämnen, trots att deras verksamhet är ganska nischad. De lyckas skapa en balans i sin kommunikation, och talar om allt från viktiga initiativ inom hållbarhet till roliga och engagerande studier inom sin bransch.

Grattis till alla årets vinnare! Årets gala visar att PR inte bara är ett yrke; det är en kraft för förändring och en motor för framsteg. Det handlar om att främja förtroende, skapa förståelse och förstärka meningsfulla budskap. Nordic PR Awards är en plattform för att fira dessa prestationer, och bra PR bör hyllas.

Tack till alla som skickade in nomineringar, till dem som kom för att fira med oss igår, och till alla som var involverade i att göra detta möjligt.

För mer information om Nordic PR Awards, klicka här.

Om Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Med vår användarvänliga PR-plattform förenklar vi publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser.

Läs mer på Mynewsdesk

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se