Mynewsdesks miljonutmaning sätter svenska Hövding på den globala kartan

Mynewsdesks miljonutmaning sätter svenska Hövding på den globala kartan

Under våren lanserade Mynewsdesk 100 Million Reach Challenge och utmanade sig själva att nå 100 miljoner människor med en kampanj för en av sina kunder – utan att veta vilken kampanj eller kund det skulle bli. Hövding valdes ut och resultatet blev Give a Beep, kampanjen där Londons cyklister fick märka ut trafikfarliga områden och maila borgmästaren i realtid. 100 miljoner människor nåddes av budskapet och över 2,200 beeps har registrerats på Londons gator – nu planerar Hövding att ta ut initiativet globalt.

För att visa på kapaciteten i sin digitala kommunikationsplattform lanserade Mynewsdesk 100 Million Reach Challenge. Bland de hundratals sökande valdes det svenska företaget Hövding ut, med sina airbags för cyklister, och i början på juni lanserades initiativet Give a Beep – där Londons cyklister genom en digital knapp fick märka ut trafikfarliga områden och samtidigt maila borgmästaren i realtid. Över 2,200 platser har hittills märkts upp och kampanjen har idag nått målet på 100 miljoner i räckvidd.

- Alla företag bär på berättelser men istället för att fokusera på vad du gör, börja med varför du gör det - då får du människors uppmärksamhet. Vi hjälpte Hövding att utmana sig själva och berätta en kreativ historia och med hjälp av vår plattform nådde vi över 100 miljoner människor. Kampanjen har visat att räckvidd inte är allt, att berätta historier på rätt sätt är nyckeln till framgångsrik kommunikation. Genom vårt verktyg har vi bidragit till positiv förändring och nått ut till flera av världens huvudstäder som vill göra samma sak, säger Sofia Juhlin, Global Head of Marketing & Communication på Mynewsdesk.

Sedan lanseringen av Give a Beep har förfrågningar från hela världen kommit in och det goda mottagandet från regeringar och cykelorganisationer runtom i världen har gjort att Hövding nu planerar att utveckla Give a beep globalt.

- Hövdings ambition är att värna om cyklisters säkerhet, både genom vår airbag för cyklister, men också genom kreativa initiativ som Give a beep. Kraften i Mynewsdesks verktyg gjorde det möjligt att nå ut brett och 100 Million Reach Challenge har varit ett fantastiskt projekt – utan det hade detta varit ett isolerat Londonprojekt. Nu finns ett globalt intresse att ta konceptet vidare och hjälpa till att göra fler storstäder trygga för cyklister, säger Anna-Katarina Skogh, Marketing Director på Hövding.

För mer information kontakta:

Gabriella Sjödin

Marketing Manager, Mynewsdesk

gabriella.sjodin@mynewsdesk.com, 070-458 02 44

Anna-Katarina Skogh

Communication & Brand Marketing Director Hödving

anna-katarina.skogh@hovding.com, 076-046 44 32

Om Mynewsdesk

Om Hövding

Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 600 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i drygt 100 butiker. Företaget har ca 22 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015.

För mer information om Mynewsdesk, följ oss på:

Dela dina nyheter med Mynewsdesk. Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR. Över 5 000 varumärken som Google, Viasat, Gröna Lund och Johan & Nyström använder sina nyhetsrum på Mynewsdesk för att publicera och distribuera sina nyheter, öka sin synlighet samt knyta relationer med sin marknad och sina viktigaste journalister.