Operakällaren har tagit fram en ny champagne

Operakällaren har tagit fram en ny champagne

Cuvée Operakällaren Premier Cru Blanc des Blancs ”En hyllning till det vackra stället! För stunden av sorglöshet och njutning mitt i pulserande stadsliv. Här, i ett hörn av tidlöshet och tradition – vid Strömmen och slottet. En Champagne är hon värd, vår Operakällaren!”

Operakällaren har tillsammans med Champagne André Jacquart tagit fram en specialcuvée särskilt för sina gäster och allavchampagneälskare. Det är ett samarbete mellan Gullberg by Stockwine AB som är importör för André Jacquart i Sverige, Operakällarens källarmästare och vice VD Jean-Paul Bénèzeth samt Fredrik Horn som är chefsommelier på Operakällaren.

Cuvée Operakällaren är en helt torr champagne med endast sex gram socker, vilket gör att den smakar utmärkt både som aperitif och till mat. Champagnen finns att  beställa i Systembolagets beställningssortiment, artikelnummer: 77883

Champagne André Jacquart är ett litet familjeägt champagnehus som ligger i byn Vertus i södra delen av distriktet Champagne. André Jacquart började producera champagne 1958 i byn Mesnil-sur-Oger. Han valde att använda enbart chardonnaydruvor, främst från Le Mesnil.

André Jacquart bor fortfarande kvar i byn men produktionen har idag flyttats till Vertus, där Andrés barnbarn tagit över vinmakningen. Idag drivs vingården av Benoît Doyard som ansvarar för produktionen och den dagliga driften. Hans syster Marie Doyard, är marknadsansvarig och sköter gårdens och champagnens vidare resa ut i världen. De fortsätter att producera champagne enbart av druvan chardonnay, med frukt som växer i Vertus och Le Mesnil. På vingården jobbar de ekologiskt och är noga med att låta naturen ha sin påverkan på vinerna.

Cuvée Operakällaren är en champagne som tagits fram tillsammans med Marie och Benoît. Cuvéen består av 60 procent frukt från Vertus och 40 procent från Le Mesnil.