Krister Zackari lämnar Norrmejerier, ny VD rekryteras

Krister Zackari, vd Norrmejerier lämnar föreningen för en ny roll utanför Norrmejerier. Rekryteringen av en ny vd har påbörjats.

Krister Zackari tillträdde sin nuvarande tjänst i augusti 2021. Tillsammans med Norrmejeriers Företagsledning och Styrelse har han sedan dess arbetat intensivt med det omställningsprogram som nu bidragit till att Norrmejerier börjat vända en negativ resultattrend.

-   Krister har lett arbetet att, tillsammans med vår företagsledning och andra nyckelpersoner, göra de förändringar och de planer som nu finns på plats, och jag vill rikta ett stort tack till Krister för vad han bidragit med, säger Göran Olofsson, styrelseordförande i Norrmejerier.

-   Jag har fått ett erbjudande som jag valt att tacka ja till. Det var inte ett lätt beslut då Norrmejerier är ett riktigt bra företag med starka varumärken, en duktig organisation och med en bra styrelse och engagerade ägare, säger Krister Zackari.

Krister Zackari arbetar sin sista dag på Norrmejerier 30 juni 2022.

-   Vi står inför en viktig rekrytering för Norrmejerier och dess ägare, de norrländska mjölkbönderna, säger Göran Olofsson. Vår förhoppning är att kunna presentera en ny VD före semestrarna.

För mer information kontakta:

Göran Olofsson, styrelsens ordförande Norrmejerier
    goran.olofsson@norrmejerier.se

Krister Zackari, vd Norrmejerier
    krister.zackari@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 330 lokala bönder varav 308 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 470 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.