Norrländsk el gör gott för Norrmejerier

Skellefteå Kraft och Norrmejerier har slutit ett exklusivt och heltäckande avtal som slår vakt om de norrländska värdena. Varenda kilowatt el som Norrmejerier brukar kommer att vara ursprungsmärkt el från Sikfors vattenkraftverk vid Pite älv, fri från koldioxid i produktionen.

- Helhetskonceptet som Skellefteå Kraft erbjöd oss i kombination med att de investerar och har sin produktion i Norrland fällde avgörandet. Med det här avtalet kan vi göra gott för Norrland samtidigt som vi lämnar elfrågorna till Skellefteå Kraft. Det handlar både om att minska den totala kostnaden för elförbrukningen, skapa arbetstillfällen i Norrland och minimera miljöpåverkan något som alla är viktiga mål för oss, säger Bo Rasmussen, vd på Norrmejerier.

Med Skellefteå Kraft som elleverantör tar Norrmejerier del av ett heltäckande avtal som innefattar allt från den fysiska leveransen av elen, till riskhantering och energieffektivisering. För Norrmejerier, som haft en ungefärlig årsförbrukning i storleksordning 63 GWh, är energieffektiviseringen som görs möjlig av Skellefteå Krafts expertis mycket viktig.

- Vi kommer att åka ut till Norrmejeriers anläggningar och hjälpa dem minska sin elförbrukning. Vi är mycket glada att Norrmejerier valde oss som leverantör och ser det som ett kvitto på att de skräddarsydda lösningar vi kan erbjuda företag med stor elförbrukning står starkt, säger Christer Bergström, key account manager på Skellefteå Kraft.

Christer Bergström, key account manager, Skellefteå Kraft

Mobil 070-354 06 47