Norrlänningarnas favoritjulmat

Julens mat älskas över hela landet – men det finns stora skillnader i vad vi äter

Till helgen firas första advent och snart står julen för dörren. Handelns Utredningsinstitut presenterade nyligen sin prognos för 2010 års julhandel och återigen anas nya försäljningsrekord då dagligvaruhandelns omsättning spås öka med tre procent. Julmaten är någonting som är omtyckt i hela landet, men vilken mat som ställs fram på julbordet varierar beroende på var i Sverige man befinner sig. Löjrom, Västerbottensost och mandelpotatis har en naturlig plats på våra norrländska julbord, men i andra delar av landet njuter man av anka, gädda eller ostkaka.

Mattraditionerna kommer från den tid då vi var starkt beroende av vilka råvaror som fanns i den direkta omgivningen, och detta lever fortfarande kvar. Boende i Norrland gynnas av det rika djurlivet i skogar och hav och av att lokala grödor och bär får näring och sötma från långa ljusa somrar och vinterns kyla. Kristina Wikström arbetar på Hushållningssällskapet i Luleå och vet hur ett riktigt norrländskt julbord ser ut och ska smaka.

- För mig är inte ett norrländskt julbord komplett utan blöta, älgköttbullar, kalix löjrom och rökt kalixlöja. Tunnbrödet och mandelpotatisen finns självklart också där, tillsammans med Västerbottensostsmör och andra tillbehör. Vi har så härliga råvaror och duktiga lokala producenter här i Norrland och jag tycker verkligen att vi ska njuta av smakerna och näringen i vårt lokala skafferi, säger Kristina Wikström vid Hushållningssällskapet Rådgivning Nord och Matproducenterna i Norr.

- Våra norrländska råvaror kommer verkligen fram under julen. Väljer man lokalproducerade varor så kan man vara säker på att man inte bara får hög kvalitet utan även bidrar till att göra lite extra gott för Norrland i jul. Vi ser tydligt att våra mejeriprodukter som smör, grädde och crème fraiche är en viktig del av det norrländska julbordet och i tillverkningen av julgodis eftersom efterfrågan av dessa ökar under december, säger Anna Norrgård, Brand Manager, Norrmejerier.

Julmaten skiljer sig åt över landet

Varje del i Sverige har under historien utvecklat egna karakteristiska julrätter, baserade på de råvaror som funnits tillgängliga. Hembakat och hemlagat ses fortfarande som julens ledord och de traditionella julrätterna och smakerna ger oss känsla av kontinuitet och trygghet och gör att de fortfarande är lika populära. Detta är Kristina Wikströms lista över vilken mat och vilka rätter som norrlandssäkrar ditt julbord.

Norrlänningarnas favoritjulmat

- Tunnbröd: Ingredienser, bakmetoder och tillbehör skiljer sig mellan regioner.

- Saltad lax: Leta efter handsaltad lax – den har allra högst kvalitet och är tillverkad som förr i tiden.

- Mandelpotatis: Extra mjäll tack vare den långa ljusa sommaren som gör att den inte utvecklar lika mycket cellulosa som potatis odlad i andra delar av landet.

- Kalix löjrom: Kan ätas enskilt, som tillbehör eller i en sås. Exempel: Ensamt med ägg, tillsammans med tunnbröd, gräddfil och lök eller i en romsås (rom, lök, gräddfil/crème fraiche)

- Vilt kött: Kan tillagas på oändligt många sätt. Exempel: Rökt eller torkat eller i rätter såsom älgköttbullar.

- Siklöja: Inte bara romen är en delikatess, siklöjan är också en favorit. Exempel: Varmrökt siklöja äts i tunnbröd med crème fraiche

- Bär: Blir allt vanligare i såser eller som tillbehör. Exempel: En lingonsås till kött eller hjortron till kallrökt lax tillsammans med crème fraiche.

- Blöta: Tunnbröd som doppas i skinkspad och äts med smör, skinka och senap

- Sillsallad: Sill, kokt potatis och lök blandas till en sallad - äts sedan med grädde och rödbetor

- Västerbottensostsmör: riven Västerbottensost vispas ihop med smör.

- Korngrynsgröt: Korngryn kokas med mjölk, vatten, kanel och vanilj. En god norrländsk variant av vanlig risgrynsgröt.

På samma sätt som löjrom och tunnbröd är givna på våra norrländska julbord har andra regioner i landet sina egna favoriter som kanske inte är så vanliga i Norrland. Gotlänningarnas saffranspannkaka och Skåningarnas spettekaka är kända i hela landet, men grynkorv, gädda och anka känns kanske mer främmande under julen.

Traditionsenlig julmat i andra delar av landet

- Skåne: Ål, fläskstek, skånsk senap, anka, gås, leverkorv, syltor, rödkål, spettekaka

- Halland: Grönkål och långkål

- Bohuslän: Äggost, gravad lax, sillar, räkor, makrill, lutfisk med vitsås

- Småland/Öland: Kroppkaka, ostkaka, syltor, fläskkorv, brunkål

- Västergötland/Östergötland: Grynkorv, varm julskinka med bruna bönor

- Gotland: Saffransbröd, saffransbullar, saffranspannkaka, salmbärssylt, glödhoppa (rimmat kokt lamm som senapspaneras och friteras)

­- Uppland/Sörmland: Gädda, Upplandskubbe (bröd)

- Dalarna/Värmland: Vilt kött, gravad röding, kantarellstuvning, potatiskorv (Värmlandskorv)

För mer information kontakta:

Anna Norrgård, Brand Manager, Norrmejerier

Email: anna.norrgard@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.