Norrmejerier dubbelt nominerad för långsiktig varumärkesvård

Norrmejerier dubbelt nominerad för långsiktig varumärkesvård

Norrmejerier är dubbelt nominerad till årets upplaga av 100-wattaren, en tävling som arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Nomineringarna gäller varumärkena Norrmejerier och Västerbottensost, båda inom kategorin långsiktig varumärkesvård. Prisutdelningen äger rum den 1 december.

Västerbottensost är ett av Sveriges äldsta livsmedelsvarumärken och också ett av det mest älskade, i alla fall om man frågar de 50 000 fansen på Västerbottensost facebook-sida. Berättelser om myterna kring Västerbottensost ursprung, smak och varför den bara kan tillverkas på lilla Burträsk mejeri har sedan flera år spridits via konceptet ”En vällagrad hemlighet”.

- Kommunikationen bygger helt och hållet på storytelling och det finns verkligen en guldgruva att ösa ur när det gäller berättelser om Västerbottensost, säger Agneta Andersson, Brand Manager. Men det är inte bara vår historia vi förmedlar. I boken ”Västerbottensost –100 vinnande recept” som kom ut i våras berättar 100 konsumenter om sin relation till Västerbottensost och det recept de bidragit med.

Norrmejeriers koncept ”Gör gott” har funnits sedan 2005. Under åren har framgångsrika kampanjer som bl a ”Norrlandstestet” och ” I love norrländskt” kunnat upplevas av norrlänningarna. Norrmejerier har också delat ut stipendier, guldmedaljer och tårtor till norrlänningar som ”gör gott”.

- Vi har fått ett fantastiskt gensvar från norrlänningarna, säger Victoria Lundqvist-Johannsson, chef för Norrmejeriers lokalmarknad. För oss är långsiktighet viktigt. Vi är en del av norrlänningarnas vardag och vi representerar norrländsk trygghet för dem. Det är ingen tvekan om att våra konsumenter vet vad vi står för och att de uppskattar vår omsorg om Norrland.

För mer information kontakta:

Victoria Lundqvist-Johansson, chef Norrmejerier Lokalmarknad

Tel. 070 – 269 29 39

victoria.lundqvist-johansson@norrmejerier.se

Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost

Tel. 070 – 670 29 19

agneta.andersson@norrmejerier.se

100-wattaren är en kommunikationstävling som belönar reklam som fungerar, d v s reklam som givit bevisad effekt genom hög kreativitet. Kampanjens syfte ska vara definierat och resultatet mätt. För att kvalificera till 100-wattaren måste du alltså visa att din kommunikation har gjort skillnad. Den som har hittat smartast sätt att uppnå rätt resultat vinner.Kategorin långsiktig varumärkesvård belönar kampanjer med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. För att kunna anmäla en kampanj till tävlingskategorin Långsiktig Varumärkesvård krävs att den har haft en tidscykel på minst 3 år. 100-wattarna delas ut den 1 december på München bryggeriet i Stockholm. www.100wattaren.com

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.