Norrmejerier höjer betalningen till de norrländska mjölkbönderna med 30 öre per kg invägd mjölk från 1 maj 2022.

Norrmejerier höjer betalningen för mjölken till de norrländska mjölkbönderna från 1 maj 2022

Kraftiga prisökningar på nästan alla insatsvaror på gårdarna, diesel, gödsel, foder, utsäden osv slår nu hårt mot de norrländska mjölkgårdarna och riskerar att äventyra den norrländska livsmedelsproduktionen. För att bromsa den negativa utvecklingen, och till viss del kompensera för kostnadsökningarna, höjer Norrmejerier betalningen för den invägda mjölken med 30 öre per kg från 1 maj 2022.

-   Vi får signaler om att kostnadsläget på gård blir allt tuffare. Vi hör diskussioner om att minska antalet djur och lägga åkrar i träda. Investeringar stoppas eller skjuts på framtiden. Det finns även de som pratar om att lägga ner sitt jordbruk och det är allvarligt, för en gård som läggs ner startar inte igen säger Göran Olofsson, Norrmejeriers ordförande.

Men höjningen av betalningen för mjölken är bara en del i ekvationen för att trygga den norrländska livsmedelsförsörjningen och säkerställa att vi norrlänningar kan fortsätta att hitta lokal mat i butikshyllan menar Göran Olofsson. Konsumenternas eget val i butik har aldrig varit viktigare.

-   Mjölk och mejeriprodukter är ryggraden i det norrländska jordbruket. Det är bra och näringsrika livsmedel där priset ökat väldigt lite de senaste åren. Att de norrländska konsumenterna fortsätter att köpa lokala mjölk- och mejeriprodukter är därför oerhört viktigt för ett levande Norrland, nu och i framtiden säger Göran Olofsson. Det är tillsammans vi kan göra skillnad.

Fakta:

Höjningen av betalningen för mjölkråvaran med 30 öre per kg invägd mjölk avser såväl konventionell som ekologisk mjölk. Med anledning av att konsumtionen av ekologiska mejeriprodukter fortsätter att minska i Norrland, såväl som i hela Sverige, sänks dock ekotillägget med 5 öre. Det nya a conto-priset för konventionell mjölk blir därmed 439 öre per kilo och för ekologisk mjölk, 519 öre per kilo från 1 maj 2022.

För mer information kontakta:

Göran Olofsson, styrelsens ordförande Norrmejerier
Email: goran.olofsson@norrmejerier.se

Krister Zackari, vd Norrmejerier
Email: krister.zackari@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 330 lokala bönder varav 308 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 470 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.