​Norrmejerier höjer böndernas ersättning

Från den första januari 2018 höjer Norrmejerier ersättningen med 20 öre per kg invägd mjölk. Höjningen gäller samtliga leverantörer, såväl konventionella som ekologiska.

– Det här är ett efterlängtat besked till ägarna och det känns bra att kunna berätta det så här före jul, säger Ulla Bergström, ordförande, Norrmejerier.

Sedan första januari 2017 har ersättningen ökat med totalt 80 öre. Till skillnad från andra mejerier har Norrmejerier en stark hemmamarknad i Norrland och påverkas långsammare av hur världsmarknaden svänger.

– Tack vare lojala norrländska konsumenter har vi historiskt och under hela krisen kunnat hålla en jämförbart hög ersättning. Men när det vänder uppåt kraftigt på världsmarknaden, då tar det något längre tid att hänga med. Nu hoppas jag på en fortsatt stabil och hög prisbild. Det behöver vi för att långsiktigt trygga mjölkproduktionen i Norrland, säger Ulla Bergström.

Hur mjölkkrisen påverkade Norrmejerier

Krisen inom mjölk- och mejerinäringen inleddes hösten 2014 med att Ryssland stängde gränserna för Europeiska mejeriprodukter. Ett mjölköverskott uppstod hos mejerier som tidigare exporterat till Ryssland. Våren 2015 försvann mjölkkvoterna inom EU vilket drev på en produktionsökning. Mjölköverskottet ledde till låga priser på mjölkpulver och byggde stora lager ost.

Med en stark hemmamarknad påverkades Norrmejerier inte nämnvärt av priset på mjölkpulver. Däremot gav konkurrensen av europeisk lågprisost negativ effekt även för Norrländska ostar.

– Under krisen stärktes medvetenheten om betydelsen av det lokala ursprunget på all mat och efterfrågan på norrländska mejeriprodukter har ökat markant. Vi hoppas att ett högre avräkningspris på sikt kan leda till att fler mjölkbönder vågar satsa på framtiden. Mjölken behövs som ett hållbart livsmedel i Norrland, nu och i framtiden, säger Ulla Bergström.

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.