Norrmejerier investerar för mer biogas - Umeå mejeri ska bli helt fritt från fossila bränslen

Norrmejerier vill göra mejerianläggningen i Umeå helt fri från fossil energi. Som ett led i detta investerar man nu 23 miljoner kronor i en ny ångpanna på Umeå mejeri och en egen anläggning för rening av fosfor. Med dessa två satsningar kommer man att kunna få ut maximal kapacitet av sin biogasanläggning.

−   I och med dessa investeringar skulle mejeriet i Umeå kunna hämta det mesta av sin energi för ångproduktion genom biogasen eftersom vi nu möjliggör en ökad biogasproduktion och vid behov stötta ångproduktionen med grön el säger Norrmejeriers miljöansvarige Camilla Wolf-Watz.

I Biogasanläggningen i Umeå produceras idag ånga motsvarande ca 13 000 MWh/år som ersätter ca 1200 m3 olja till driften av Umeå mejeri. Energin utvinns genom så kallad rötning av vassle som är en restprodukt från osttillverkningen och andra restprodukter från den övriga mejeriproduktionen.

En av de svårigheter som finns med energiutvinning från vassle är att den innehåller fosfor som hamnar i avloppsvattnet som därför måste renas vilket tidvis utgör en hård belastning på kommunens reningsverk. Norrmejerier har därför beslutat att bygga en egen reningsanläggning för fosfor och tar därmed hand om större delen av sitt eget fosforutsläpp för att säkerställa att man håller sig under de gränsvärden som finns även vid en utökad biogasproduktion.

−   Med den vassle vi får från Umeå mejeri samt de volymer som transporteras ner från Burträsk uppskattar vi att vi har en potentiell energiökning med ca 50 % om all denna vassle kunde rötas, säger Camilla Wolf-Watz. Då skulle vi kunna bli helt fria från fossil energi på Umeå mejeri på samma sätt som vi redan i dag är på anläggningen i Luleå där vi har bytt ut olja mot lokalt tillverkad pellets.

För mer information kontakta:

Camilla Wolf-Watz, Miljöansvarig Norrmejerier

Email: camilla.wolf-watz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.