Norrmejerier växer med rekordmånga nya produkter

Norrmejerier växer med rekordmånga nya produkter

Att ständigt förnya produktsortimentet är en viktig framgångsfaktor för Norrmejerier. Konsumenterna förväntar sig variation och förnyelse och konkurrenterna lanserar hela tiden nya produkter. Höstens största produktnyhet är Norrgott, efterlängtat bland många norrlänningar som saknat en lokalproducerad smörgåsprodukt.

2011 blir ett rekordår för Norrmejerier sett till produktlanseringar. Om allt går som planerat kommer drygt 40 nya Norrmejerier-produkter komma ut i de norrländska butikerna under året. Många artiklar är smakbyten, men det finns också några som är både strategiskt viktiga och står för ett mer långsiktigt och komplext utvecklingsarbete. Norrgott och Gainomax Recovery Long Distance är två av dem.

Norrgott är ett lokalproducerat bordssmör som innebär ett insteg på ett helt nytt produktområde för Norrmejerier som därmed hoppas få ännu större utrymme på norrlänningarnas matbord. Norrgott tillverkas av färsk norrländsk grädde, rapsolja och en gnutta salt.

- Norrgott som produkt betraktad har varit efterfrågat länge bland våra konsumenter, berättar Anna-Karin Karlsson som är chef för marknad och innovation på Norrmejerier. Intresset för lokalproducerade mejerivaror är oerhört starkt i Norrland det ser vi inte minst i de konsumentundersökningar vi gör och man har saknat en norrländsk smörgåsprodukt.

Ny återhämtningsprodukt för uthållighetsidrottare

I höst utökas Gainomax sortiment med Gainomax Recovery Long Distance som är en mjölkbaserad återhämtningsdryck som är speciellt utformad till återhämtning efter uthållighetsidrott såsom löpning, skidåkning eller cykling. Den nya återhämtningsdrycken innehåller både protein och kolhydrater, samt salt för en maximal återhämtning efter ett långt träningspass. Produkten är ämnad för seriösa idrottare som har tydliga mål med sin träning.

- Gainomax Recovery Long Distance är en produkt som tagit flera år att utveckla, framtagen utifrån vetenskapliga rekommendationer säger Anna-Karin Karlsson. Syftet med vårt Vetenskapliga råd är att diskutera den senaste forskningen inom nutrition i allmänhet och sportnutrition i synnerhet, för att Gainomax ska kunna erbjuda ett trovärdigt sortiment av sportnutritionsprodukter. Vetenskapliga rådet består av representanter från Umeå centrum för idrottsvetenskap och Institutionen för Kostvetenskap vid Umeå Universitet samt personal från Norrmejerier.

För mer information kontakta:

Anna-Karin Karlsson, chef Marknad & Innovation, Norrmejerier

Email: anna-karin.karlsson@norrmejerier.se

Kristina Stiernspetz, Kommunikationsansvarig, Norrmejerier

Email: Kristina.stiernspetz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.