Taggigt, svårplockat och…alldeles underbart: Superbäret havtorn på tillfälligt besök hos Fjällfil

När Fjällfil uppmanade sina följare att komma med förslag på ny smaksättning blev vinnaren solklar: havtorn var den smak flest önskade sig. I mitten av februari finns Fjällfil Havtorn i butiker i hela landet.

Fjällfil är extra krämig med hög fetthalt och den spritsiga smaken ger en lite kittlande känsla på tungan. Fjällfil görs av mjölk från norrländska gårdar och bygger på en lång tradition. Fjällfil Havtorn är en helt unik smaksättning i filhyllan så det är lätt att förstå varför den är efterlängtad av många.

Havtorn brukas beskrivas som ett superbär. Det är känt att de är rika på C-vitamin och bäret innehåller även vitamin A, E, K, B samt B12 och folsyra. Men många vet kanske inte att havtorn även innehåller omega 7. De växer på taggiga buskar längs med hela Östersjökusten.

Havtornet syrliga smak gifter sig fin med den krämiga Fjällfilen och all smak kommer enbart från bären och inte från tillsatta aromer.

Under 2023 lanserades Fjällfil Lingon som tillfällig smak och den blev en sådan försäljningssuccé att den fick ta plats i det ordinarie sortimentet. Fjällfil finns i smakerna naturell, hjortron, hallon, blåbär samt lingon. I mitten av februari, vecka 7, lanseras Fjällfil Havtorn i butiker i hela landet. Priset blir omkring 25 kronor men kan komma att variera från butik till butik.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.