Norrmejeriers stämma 2018. Foto: Mariann Holmberg

Ulla Bergström fortsätter som Norrmejeriers ordförande

Norrmejerier har genomfört sin årliga föreningsstämma den 2 maj 2018 i Umeå.

Efter konstituerande styrelsemöte har Ulla Bergström fortsatt förtroende som styrelseordförande och Kjell Forsén, Bredbyn, har utsetts till vice ordförande.

Nyvalda styrelseledamöter: Johan Liljebäck, Överkalix och Jan-Erik Söderholm, Nordmaling. Omvalda: Kjell Forsén, Bredbyn och Helena Ågren, Vännäs. Övriga styrelseledamöter: Magnus Sandin, Älvsbyn, Robert Lundgren, Lillpite, Göran Olofsson, Ånäset och Ulla Bergström, Svensbyn. Dan Burman och Peder Nilsson utgör arbetstagarrepresentanter. Avgående styrelseledamöter: Anders Jonört, Flarken och Kenneth Samuelsson, Boden

2017 års redovisning

Stämman godkände 2017 års finansiella redovisning. Den ekonomiska föreningen sammanfattar 2017 med en omsättningsökning på nära 100 miljoner kronor. Utbetald ersättning för medlemmarnas mjölk var 80 miljoner högre än föregående år och resultatet i föreningen efter finansiella kostnader ökade med drygt 20 miljoner kronor. Från första januari 2018 har Norrmejerier ett marknadsmässigt starkt avräkningspris. Norrmejeriers soliditet är stark, nära 38 procent och resultatet landar på 1,2 procent.

– Jag är stolt över norrlänningarnas stöd genom sitt val i mejerihyllan. 2017 blev ett år då lönsamheten stärktes och jag är nöjd över styrelsens och företagets arbete. Nu jobbar vi vidare med framtiden, säger Ulla Bergström.

Fördelning av årets resultat

Norrmejeriers stämma har enhälligt beslutat att ställa sig bakom styrelsens förslag om fördelning av 2017 års resultat. Styrelsens förslag innebär att 2,4 miljoner fördelas enligt invägd mängd mjölk under 2017 och överförs till medlemmarnas insatskonton genom insatsemission.

Läs mer om Norrmejeriers resultat på: https://www.mynewsdesk.com/se/norrmejerier_ek/pressreleases/norrmejerier-sammanfattar-2017-2431892

Pressbild Kjell Forsén: http://kund.norrmejerier.se/Gemensamt/Bilder/Pressmaterial/Kjell%20Forsen%20pressbild.jpg

Pressbild stämman: http://kund.norrmejerier.se/Gemensamt/Bilder/Pressmaterial/St%C3%A4mma%20pressbild.jpg

Pressbild Jan-Erik Söderholm:

Pressbild Johan Liljebäck:

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.