Ny kampanj ska få fler att välja eko

Ny kampanj ska få fler att välja eko

“Känn Lugnet” är en ny kampanj som ska få fler konsumenter att flytta handen i hyllan och välja ekologiskt och KRAV-märkt. Hundratals butiker över hela landet kommer att delta i kampanjen genom att lyfta fram en mångfald av ekologiska alternativ med fokus på mejeriprodukter, frukt och grönt.

Med projektmedel från EU lanserar Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Föreningen Sörmlandsäpplen kampanjen Känn Lugnet för ekologisk och KRAV-märkt mat och dryck. Kampanjen medfinansieras av Svensk Dagligvaruhandel – ICA, Axfood, Coop, Bergendahls och Lidl – Martin & Servera, Menigo, Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Sju Gårdar, Svenska Odlarlaget och Östra Fornås.

– Tack vare projektmedel från EU och den stora uppslutningen från handel och producenter kan vi nu genomföra en historiskt bred kampanj för ekologiskt och KRAV-märkt. Känn Lugnet kommer att synas i allt från butik, på stortavlor och sociala medier till ekologiska gårdar och matmarknader runt om i landet, säger Charlotte Bladh André, Organic Sweden.

Från och med vecka 36 går Känn Lugnet upp i cirka 400 butiker, på stortavlor i butiksnära lägen, i utvalda magasin samt i sociala medier. Som en del av kampanjen genomförs även event som Ekobonde i butik i ett 80-tal butiker, Smakmöten på ett tiotal ekologiska gårdar och en Ekologisk äppelpremiär. Därtill kommer en Ekologisk ostkarta som samlar Sveriges ekologiska mejerier att lanseras.

Med ett lekfullt uttryck och charmiga symboler för mejeri och frukt och grönt berättar Känn Lugnet om vad det ekologiska valet bidrar till.

– När du väljer ekologiskt och KRAV-märkt kan du känna dig lugn för att maten odlats utan kemiska bekämpningsmedel och klimatskadligt konstgödsel, samt att djuren haft det extra bra. Till exempel får kor på ekologiska gårdar extra mycket tid till att beta, vilket både skapar mångfald och resurssmart produktion av mat, säger Sofia Emilsson, Ekologiska Lantbrukarna.

Ett av kampanjens mål är att uppmärksamma butiker och handlare på den mångfald av ekologiskt som produceras i vårt land. På så sätt ska kampanjen stötta småskaliga producenter som tappat i försäljning under pandemin eftersom deras viktigaste försäljningskanaler ofta är restauranger, kaféer och hotell.

Om kampanjen

KÄNN LUGNET är en kampanj som berättar vad du får och bidrar till när du väljer ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter. Bakom kampanjen står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med Föreningen Sörmlandsäpplen. Kampanjen är till merparten finansierad av EU. Resterande finansiering kommer från Svensk Dagligvaruhandel – ICA, Coop, Axfood, Bergendahls och Lidl samt Martin & Servera, Menigo, Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Sju Gårdar, Svenska Odlarlaget och Östra Fornås.