Sara Westerlin, Orkla FoodSolutions, tillsammans med dagens tre gäster Marianne Backrud-Hagberg, Jens Dolk och Magnus Naess.

Framtidens hållbara och hälsosamma menyer

Hur ser framtidens hälsosamma menyer ut inom restaurangbranschen och för den offentliga måltiden? Och hur ska vi gemensamt kunna accelerera takten för fler hållbara val som gynnar folkhälsan och klimatet?

Detta var två av de massiva och viktiga frågor som vi ställde till oss själva samt gästerna i vårt morgonwebinar - Next is Now – Good Morning.

Vi inte bara KAN vara med och göra skillnad, vi MÅSTE vara med och göra skillnad. Dessa slagord nämndes under inledningen av sändningen, och under programmets gång tog vi upp jakten på att identifiera vilka barriärer som hindrar oss från att lyckas, samt vilka verktyg som behövs för att kliva över dessa barriärer.

I sändningen pratade de bland annat om om traditioner, beteendeförändringar, vilka verktyg som finns för att skapa mer hållbara måltider, hur vi bryter mönster, hur framtidens tallrikar bör ut, och mycket mer.

Det viktigaste för att få till en förändring är att maten smakar gott, men det finns massor att göra. Inte minst kan man öka utbudet, göra det lättare att hitta hållbara alternativ, skapa en attraktiv prisbild, utbilda alla kockar inom vegetariskt, jobba med styrmedel från offentligt håll, göra informationsinsatser, placera hållbara alternativ på attraktiva platser i butiken, och så vidare.

Det behövs även goda exempel att ta rygg på.

Hållbarhet och hälsa är ständigt på tapeten, och det är också två av Orkla FoodSolutions absolut viktigaste prioriteringar inför framtiden, så därför är det extremt glädjande att så många tittare valde att hänga med denna morgon och diskutera dessa viktiga ämnen. Om du missade livesändningen rekommenderar vi att du ser allt i efterhand via denna artikel, hemsidan eller vår YouTube-kanal.

Tillsammans gör vi skillnad!

Se webinar i efterhand

Tidpunkt

26 mars 2021, kl. 08.30-09.15

Medverkande