Möjlighet att skapa nya veganska varianter av gamla klassiska rätter, med senaste vegofärsen från Anamma.

Marknadens första vegofärs med skinksmak

Vegansk färs är inget nytt på marknaden. Det är däremot vegansk färs med smak av rökt skinka. Orkla FoodSolutions är först ut och lanserar nu Anamma Vegoskinkfärs för att öppna upp för fler vegetariska alternativ i storkök och restaurang.

Anamma Vegoskinkfärs är en grovmald färs baserad på sojaprotein. Färsen har smak av rökt skinka och passar när man vill laga veganska rätter med den karakteristiska skinksmaken.

- All vegansk färs som finns idag är en bra ersättning för nötfärs. Men det har inte funnits något på marknaden med den här smakinriktningen tidigare och vi såg ett stort intresse, säger Carina Greiff, produktansvarig på Orkla FoodSolutions.

Skapa helt nya rätter med nya vegofärsen med smak av rökt skinka, från Anamma.

Den nya färsen öppnar upp för en helt ny rad av vegetariska alternativ till skinkbaserade klassiker som man tidigare inte har kunnat göra, som Pizza Capricciosa, Carbonara och även asiatiska rätter som ofta baseras på fläskfärs. Produkten är riktad mot restauranger och storhushåll och är glutenfri, vilket underlättar för större kök att hantera specialbeställningar.

Orkla FoodSolutions strävar efter att skapa hållbara produkter och förändra konsumtionsmönster över tid. Antalet flexitarianer ökar i samhället och enligt Carina Greiff är detta en produkt som underlättar ett skifte till en mer hållbar framtid.

-Genom att göra produkter som liknar det vi känner igen i smak, form och namn gör vi det lättare att ta steget att skifta och våga testa vegetariskt. Och det behöver vi alla göra om den här planeten ska finnas i framtiden, säger Carina Greiff.