Inspirerande, hållbar och god mat från Orkla FoodSolutions, med FN:s klimatmål liggande bredvid på bordet.

Orkla FoodSolutions presenterar lösningar för framtidens hållbara måltid

Via plattformen Next is Now har Orkla FoodSolutions under tre år drivit frågan om vad som är framtidens hållbara och hälsosamma mat, tillsammans med forskare och experter. Nu presenterar Orkla FoodSolutions en rad nya lösningar och koncept som kan hjälpa restauranger och offentliga kök att uppnå målen om hållbara måltider.

Next is Now startades 2019 på grund av en växande efterfrågan från restauranger, offentliga kök och kommuner kring hållbara koncept och lösningar. Orkla FoodSolutions har via plattformen hållit en rad föreläsningar, event, kundmöten och livesända webinaret Next is Now - Good Morning tillsammans med experter inom området - som Elin Röös från Sveriges Lantbruksuniversitet och Mai-Lis Hellénius, forskare och professor vid Karolinska institutet. Som ett direkt resultat har man bland annat tagit fram koncept som Fast Fusion Climate Week tillsammans med skolköken och Hälsa på maten, och hoppas på fler samarbeten som får effekt.

- Ett av våra mål på Orkla är att sprida kunskap kring vad är hälsosam och hållbar mat. Nu är det dags att eskalera och ta action på det vi lärt oss tillsammans. Vi kommer nu fokusera ännu mer på lösningar och att få till de samarbeten som behövs för att göra skillnad, säger Ellinor Persson, Marketing Manager på Orkla FoodSolutions.

Ellinor talar vid ett av Orkla FoodSolutions live-webinar.

Next is Now - Pep talk
Torsdag 22/4 hålls Next is Now - Peptalk. Under seminariet visas flera nya expertintervjuer, man slår hål på myter om hållbarhet och vegetarisk kost samt presenterar en rad nya förslag på lösningar och actions som restauranger, kommuner och offentliga kök kan göra redan idag för att servera mer hälsosamma och hållbara måltider. Det kommer även släppas nya filmer med både välkända och nya experter.

-En av de nya experter vi får lyssna på är Rickard Tellström som är mat och måltidshistoriker. Han pratar om beteendemönster och om hur stor omställning och uppoffring vi kräver att människor gör när vi ber dem att inte äta lika mycket kött, importerad mat eller lyxa till det med överkonsumtion. Vi går in på människors kulturella sfär och vill att de ska bryta sina invanda mönster på hur de äter. Det är ju en stor grej vi ber människor att göra. Så hur ska vi göra? Det är så intressant, säger Sara Westerlin, projektledare för Next is Now, Orkla FoodSolutions.

Sara vid ett av Orkla FoodSolutions event.

Next is Now har vuxit och utvecklats under pandemin. När Covid-19 slog till och man inte längre kunde hålla större event började Orkla FoodSolutions istället erbjuda livesändningar med inbjudna forskare och experter för alla inom restaurang och offentliga kök. Något som gjort att man idag samlat på sig en stor kunskap kring framtidens utmaningar.

-Vi var snabba med att ta action när samtalet plötsligt avstannade på grund av pandemin och redan i juni körde vi vårt alla första Next is Now - Good Morning. Vi hade säkert inte kommit på det om vi fortfarande kunde träffas. Då hade vi åkt land och rike runt gjort events och träffat 30 personer åt gången. Nu kunde vi istället växla upp och når ut till många människor samtidigt. Vi försöker bjuda in alla att vara med i samtalet och här har vi lärt oss så mycket, säger Sara Westerlin.

Läs mer om Next is Now
På vår hemsida
hittar du alla expertintervjuer och samlad information.

Next is Now - Good Morning är tillbaka i augusti

I augusti är det dags för nästa Next is Now - Good Morning – en livesändning med inbjudna experter. Denna gång är temat hur tekniska innovationer kan hjälpa i hållbarhetsfrågan.